بررسی تأثیر زئولیت در عیارهای مختلف سیمان بر روی مقاومت و نفوذ پذیری بتن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه عمران، دانشکده مهندسی ،دانشگاه زنجان

2 کارشناس ارشد مهندسی عمران- سازه، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران- سازه ، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان

چکیده

استفاده از مواد پوزولانی یکی از راهکار­های بهبود مقاومت و دوام بتن می باشد. واکنش­های پوزولانی موجب پرشدن حفرات موجود در بتن و باعث کاهش تخلخل و نفوذپذیری و در نتیجه افزایش دوام و مقاومت بتن می­شود. زئولیت یکی از پوزولان­های طبیعی است که در ایران به وفور یافت می­شود و به راحتی قابل استخراج و فرآوری است. از این رو در این مقاله تاثیر کاربرد زئولیت بر مقاومت و نفوذپذیری بتن با عیار­های سیمانی مختلف بررسی شده است. برای این منظور آزمایش­های مقاومت فشاری، جذب آب موئینه، تعیین پروفیل یون کلر، پراش پرتو ایکس (XRD) بر روی نمونه های بتنی انجام شده است. در ساخت نمونه ها از عیار­های مختلف سیمانو همچنین درصدهای مختلف زئولیت و آب به سیمان استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می­دهد افزوده شدن زئولیت به بتن موجب افزایش مقاومت و کاهش نفوذپذیری نمونه­ها نسبت به بتن مرجع شده است. همچنین نتایج آزمایش XRD و همچنین تصاویر بدست آمده از آزمایش SEM نشان می­دهد که ریزساختار مربوط به نمونه های دارای زئولیت دارای تراکم بیشتری نسبت به نمونه های بدون زئولیت می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Zeolite on the Strength and Permeability of Conventional Concrete with Different Content of Cement

نویسندگان [English]

  • J Ahmadi 1
  • H Azizi 2
  • M Koohi 3
1 Assistant Prof., Civil Engineering. Dept., Faculty of Eng., Zanjan University
2 M.Sc. of Structural Engineering, Faculty of Eng., Zanjan University
3 Student of Structural Engineering, Faculty of Eng., Zanjan University
چکیده [English]

Pozzolanic materials is one of the strategies to improve strength and durability of concrete. Pozzolanic reactions lead to filling the voids in the concrete and reduces porosity and permeability and thereby increase the durability and strength of concrete. Zeolite is a natural pozzolan is abundant in Iran and is easily extracted and processed. Therefore, in this study, Effect of zeolite on resistance and permeability of concrete with different grades of cement has been investigated. For this purpose, tests of strength, capillary water absorption, determination chloride ion profiles and X-ray diffraction (XRD) was conducted on specimens. In making specimens, various of cement content and different percentages of zeolite and water-cement ratio was used. The results show that addition of zeolite on concrete increased resistance and decreased permeability of specimens compared to the reference concrete. Also results of XRD and SEM images obtained from the tests show that microstructures of specimens containing zeolite, has a greater density than the zeolite without it. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • zeolite
  • Durability
  • pozzolanic reactions
  • volumetric water absorption
  • capillary water absorption
  • XRD

1- مقدمه

دوام و مقاومت سازه­های بتنی به­ویژه در سازه­های مرتبط با راه نظیر پایه پل­ها یا اسکله­های دریایی، به علت حجم بار ترافیکی و قرارگیری در معرض عوامل محیطی، توجه زیادی را در علم فناوری بتن به خود جلب کرده است ]1[. دراین راستا تلاش­های زیادی صورت گرفته تا با استفاده از افزودنی­ها، مقاومت و دوام بتن بهبود یابد. از جمله این موارد می توان به مطالعات انجام یافته زیر اشاره کرد:

پون و همکارانش (2005) با انجام آزمایش­هایی بر روی سه نوع بتن معمولی، بتن با میکروسیلیس، و بتن با متاکائولین، مقاومت این بتن­ها را در مقابل نفوذ یون­های کلراید مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج آزمایش مقاومت فشاری نمونه­ها در این پژوهش نشانگر افزایش مقاومت در صورت استفاده از متاکائولین و میکروسیلیس به عنوان جای­گزین بخشی از سیمان مصرفی می­باشد. همچنین نتایج آزمایش نفوذ سریع یون کلر در بتن (RCPT) نشانگر کاهش نفوذ یون کلر در بتن در صورت استفاده از متاکائولن و میکروسیلیس می­باشد ]2[.

چینداپراسیرت و همکارانش (2007) با انجام آزمایش­هایی بر روی 6 نوع بتن، (بتن با سیمان پرتلند معمولی(OPC) ، بتن حاوی خاکستر بادی(FA)، بتن حاوی خاکستر پوسته ی برنج (RHA)، بتن حاوی خاکستر سوخت روغن خرما(POA)، بتن با ترکیب مساوی از خاکستر بادی و خاکستر پوسته برنج(BRF) و بتن با ترکیب مساوی از خاکستر بادی و خاکستر سوخت روغن خرما(BPF)) مقاومت این بتن­ها را در مقابل نفوذ یون­های کلراید مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان می­دهد که استفاده از POA، RHA و FA به عنوان پوزولان جای­گزین بخشی از سیمان پرتلند می­تواند باعث افزایش مقاومت فشاری و کاهش نفوذپذیری یون کلراید در بتن شود و همچنین استفاده از POA، RHA و FA باعث بهبود مقاومت در برابر نفوذ کلراید شده و عمل هیدراتاسیون را بهبود بخشیده که این موجب کاهش منافذ و نفوذپذیری در بتن می­گردد. RHA در این مورد بهتر عمل کرده و پس از آن POA و FA عملکرد خوبی دارند. همچنین نتایج نشان می­دهد که استفاده از مخلوط با ترکیب POA و FA و همچنین ترکیب FA  و RHA نیز مقاومت فشاری و مقاومت در برابر نفوذ را بهبود می­بخشد ]3[.

ولی پور و همکارانش (2013) تأثیر جای­گزینی سیمان با درصد­هایی از زئولیت، متاکائولن و میکروسیلیس، بر روی دوام بتن را مورد بررسی قرار دادند. نتایج آزمایش مقاومت فشاری نمونه­ها در این پژوهش نشانگر افزایش مقاومت در صورت استفاده از زئولیت، متاکائولین و میکروسیلیس به عنوان جای­گزین بخشی از سیمان مصرفی می­باشد. همچنین آن­ها به این نتیجه رسیدند که استفاده از این پوزولان­ها موجب افزایش مقاومت الکتریکی نمونه­ها نسبت به بتن مرجع می­شود. با توجه به آزمایش جذب آب نمونه­ها، آن­ها به این نتیجه رسیدند که در صورت استفاده از این پوزولان­ها می­توان مقدار جذب آب بتن را کاهش داد ]4[.

 

السعادت ثابت و همکارانش (2013) تاثیر جایگزینی سیمان با درصد­هایی از زئولیت، خاکستر بادی و میکروسیلیس، بر روی دوام بتن را مورد بررسی قرار دادند. آن­ها به هنگام انجام آزمایش اسلامپ به این نتیجه رسیدند که زئولیت نسبت به میکروسیلیس و خاکستر بادی بیشتر روانی بتن را کاهش داده بنابراین هنگام به­کارگیری زئولیت باید فوق روان کننده بیشتری مصرف شود. آن­ها در این پژوهش به این نتیجه رسیدند که به هنگام استفاده از این پوزولان­ها، مقاومت فشاری و همچنین مقاومت الکتریکی نمونه­ها به مقدار قابل توجهی افزایش می­یابد. همچنین با استفاده از این پوزولان­ها می­توان مقدار جذب آب نمونه­ها را کاهش داد ]5[.

چان و همکارش (1999) تاثیر جایگزینی سیمان با درصد­هایی از زئولیت، خاکستر بادی و میکروسیلیس، بر روی بتن را مورد بررسی قرار دادند. نتایج آزمایش­های آن­ها نشان می­دهد که مقاومت فشاری 28 روزه نمونه­ها با افزایش زئولیت تا 15% افزایش یافته ولی بعد آن با افزایش زئولیت به 30% مقاومت کاهش یافته است. همچنین می­توان مشاهده کرد که جذب سطحی اولیه بتن در زمان­های 10، 30 و 60 دقیقه با اضافه کردن پوزولان کاهش پیدا کرده و در مورد زئولیت می­توان گفت که کمترین جذب سطحی اولیه متعلق به بتن با 15% زئولیت می­باشد ]6[.

 

احمدی و همکارش (2010) تاثیر جایگزینی سیمان با درصد­هایی از زئولیت و میکروسیلیس، بر روی بتن را مورد بررسی قرار دادند. نتایج آزمایش­های آن­ها نشان می­دهد که در صورت استفاده از زئولیت و میکروسیلیس، مقاومت فشاری و مقاومت الکتریکی نمونه­ها افزایش یافته و همچنین ضریب جذب آب و ضریب نفوذ ویژه اکسیژن در نمونه­ها کاهش می­یابد ]7[.

کلهری و همکارش (1391) نیز بهبود خواص بتن در صورت استفاده از زئولیت را گزارش کرده­اند ]8[.

از سوی دیگر، از جمله مهم­ترین پارامترهای تاثیر­گذار بر رفتار بتن، تغییرات عیار سیمان در طرح مخلوط است. تغییر عیار سیمان در طرح مخلوط، با تغییر دو پارامتر مهم نسبت سنگ­دانه به سیمان (A/C) و حجم خمیر می­تواند خواص مکانیکی بتن را تحت تأثیر قرار دهد. در بخش قابل توجهی از مطالعات انجام یافته کاهش مقاومت فشاری با افزایش حجم خمیر سیمان (در بتن های با عیار سیمان بالا) گزارش شده است ]9و10[. کولیاس و جورجیون (2005) این کاهش مقاومت را به دلیل کاهش طول مسیر ترک ناشی از تنش فشاری برای شکست بتن دانسته­اند. در نتیجه کاهش طول ترک، به انرژی کمتر یا اعمال بار کمتری برای شکست نیاز است و در نتیجه مقاومت فشاری کاهش می­یابد ]9[. ییگیتر و همکاران (2007) نشان داده­اند که در یک نسبت ثابت آب به سیمان، بسته به طرح اختلاط، با افزایش عیار سیمان در مخلوط، مقاومت بتن کاهش می­یابد]10و22[. این پدیده به­ویژه در نسبت آب به سیمان پایین خود را بیشتر نشان می­دهد. داهیر و همکاران (2006) دلیل عمده تأثیر افزایش عیار سیمان را، تاثیر آن به ریزساختار بتن دانسته­اند. آن­ها نشان دادند که با افزایش عیار سیمان، به­صورت متناسب تخلخل در خمیر سیمان افزایش یافته و مقاومت کاهش می­یابد. علاوه بر این، آن­ها افزایش آب انداختگی داخلی بتن و کاهش چسبندگی خمیر به سنگدانه­ها را نیز جمله دلایل این پدیده ذکر کرده­اند ]11[.پون و همکاران (2008) علت این امر را به کاهش  مقاومت خمیر و چسبندگی بین خمیر و سنگدانه به علت کاهش حجم سنگدانه­ها در مخلوط نسبت داده­اند ]12[.

گزارش­های مشابهی از تاثیر منفی افزایش عیار سیمان بر نفوذپذیری و مقاومت الکتریکی بتن ارائه شده است] 13[. شاه و همکاران (2000) افزایش نفوذپذیری بتن را با افزایش عیار سیمان گزارش کرده­اند. آن­ها نشان داده­اند که با افزایش عیار سیمان در مخلوط در برابر حرکت مایعات، سنگدانه­های کمتری مانع ایجاد می­کند و پیچ و خم کمتری در مسیر وجود دارد که در نتیجه ضریب نفوذپذیری افزایش می­یابد ]14[. همچنین شی (2004) گزارش کرده است که با افزایش عیار سیمان، مقاومت الکتریکی بتن نیز کاهش می­یابد. او علت این امر را در کاهش حجم سنگدانه­ها جستجو و استدلال می­کند که سنگدانه­ها مقاومت الکتریکی بیشتری نسبت به خمیر هیدراته شده سیمان در برابر حرکت یون­ها دارد و با کاهش حجم سنگدانه­ها در مخلوط به علت افزایش عیار سیمان، مقاومت الکتریکی کل نمونه کاهش می­یابد ]13[. هارت و همکاران (2004) کاهش مقاومت الکتریکی را با افزایش تخلخل خمیر سیمان مرتبط می­دانند. آن­ها نشان داده­اند که با افزایش عیار سیمان، حجم خمیر و در نتیجه آن تخلخل مخلوط بتنی افزایش می­یابد. افزایش تخلخل بتن، آب منفذی بیشتری را برای انتقال یون­های در اختیار  قرار می­دهد که موجب کاهش مقاومت الکتریکی بتن می­شود ]15[.

با این وجود در برخی مطالعات روندی معکوس گزارش شده است. مطالعات شین و همکاران (2003) نشان داده است که با افزایش عیار سیمان، از 200 تا 500 kg/m3مقاومت فشاری بتن نیز افزایش می­یابد. آن­ها ادعا کرده­اند که به علت بالا بودن سطح ویژه ذرات سیمان نسبت به سایر اجزای مخلوط، با افزایش عیار سیمان، دانسیته بتن افزایش یافته و در نتیجه بتن چگال­تر می­شود و به همین علت مقاومت فشاری نیز با افزایش عیار سیمان بیشتر می­گردد. همچنین مشاهدات آن­ها نشان می­دهد که جذب آب بتن با افزایش عیار سیمان کاهش می­یابد که علت احتمالی این امر را کاهش تخلخل بتن با افزایش ذرات ریز سیمان بیان کرده­اند] 16[. ییگیتر و همکاران (2007) نیز نتایج متفاوتی را برای تاثیر افزایش عیار سیمان بر نفوذ یون کلر گزارش کرده­اند. آن­ها با آزمایش عمق نفوذ کلر در عیارهای 250، 350 و 450 kg/m3، گزارش کرده­اند که افزایش عیار سیمان موجب کاهش میزان عمق نفوذ کلر شده است ]10[. مرور نتایج متضاد و گزارش شده نشان دهنده اختلاف در نتایج مطالعات مختلف در زمینه تاثیر تغییر عیار سیمان در طرح مخلوط است.

هدف از این مقاله بررسی تاثیر عملکرد زئولیت در بهبود مقاومت و نفوذپذیری بتن، با تغییر در مقدار عیار سیمان در طرح اختلاطهای ساخته شده می باشد. برای این منظور سه عیار متفاوت سیمان (300، 350 و 400 kg/m3) در بتن مرجع و بتن حاوی زئولیت مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمایش­های مقاومت فشاری، جذب آب حجمی و جذب آب موئینه، تعیین پروفیل یون کلر، XRD  بر روی نمونه­های بتنی انجام شده است و با استفاده از روش SEM به مشاهده و مطالعه ریز ساختار بتن در نمونه های ساخته شده پرداخته شده است.

 

2- مطالعات آزمایشگاهی

2-1- مصالح مصرفی

در این مطالعات از سیمان پرتلند تیپ 2 آبیک قزوین برای ساخت نمونه ها استفاده شده است که مشخصات آن در جدول 1 ارائه شده است. ماسه تهیه شده از نوع رودخانه­ای با وزن مخصوص 2530 kg/m3و شن تهیه شده از نوع شکسته با حداکثر اندازه دانه­های 12.5 میلیمتر بوده و همچنین وزن مخصوص آن 2610 kg/m3می­باشد. سنگدانه مصرفی تهیه شده از معادن شن و ماسه زنجان می باشد که دانه­بندی آن در جدول 2 و شکل 1 آورده شده است. نسبت ماسه به شن در تمامی مخلوط­ها 1.38: 1ثابت می­باشد.

زئولیت مصرفی به رنگ کرم از کارخانه آذین پودر سمنان تهیه شده که آنالیز شیمیایی آن در جدول 3 آورده شده است. جذب آب زئولیت مصرفی تا 60% حجمی و وزن مخصوص ظاهری آندر حدود   g/cm3 1.1 بوده است. اسلامپ تمامی مخلوط­ها بین 8-10 سانتیمتر ثابت می­باشد و برای رسیدن به کارایی مناسب از یک نمونه فوق­روان کننده پلی­کربکسیلاتی استفاده شده است.

 

 

جدول 1: مشخصات سیمان مصرفی

F CaO

C4AF

C3A

C2S

C3S

LOI

IR

K2O

SO3

MgO

CaO

Fe2O3

Al2O3

SiO2

عناصر

ترکیب شیمیایی

0.98

11.04

5.9

17.7

58

2.05

0.43

0.6

1.97

2.4

63.2

3.6

4.61

21.31

درصد

بلین

زمان گیرش

انبساط

خواص فیزیکی

3007

160-215

0.2

28 روزه

7 روزه

3 روزه

مقاومت فشاری

Kg/cm2

خواص مکانیکی

427

308

211

 

جدول 2: دانه­بندی سنگدانه مصرفی

الک (mm)

12.5

9.5

6.35

4.75

2.38

1.19

0.6

0.3

0.15

درصد گذشته از الک

100

86

69

58

39

25

15

8

3

 

 

شکل 1: منحنی سنگدانه مصرفی.

 

جدول 3: آنالیز شیمیایی زئولیت مصرفی

Al2O3

Fe2O3

MgO

SiO2

CaO

SO3

ترکیبات شیمیایی

13.66

1.44

1.2

67.79

1.68

0.5

درصد

 

 

در این تحقیق از سه عیار سیمان مختلف 300، 350 و 400 kg/m3و همچنین سه درصد مختلف زئولیت (0 ، 10 و 15% بر مبنای مطالعات مقدماتی آزمایشگاهی) و نیز دو نسبت آب به سیمان 0.4 و 0.5 استفاده شده است. در نوشتن کد طرح­های مورد استفاده حرف A نسبت آب به سیمان 0.4 و حرف B نسبت آب به سیمان 0.5 را نشان می­دهند. همچنین عدد اول بعد حروف ذکر شده عیار سیمان و عدد دوم درصد زئولیت مصرفی را نشان می­دهد. طرح اختلاط مورد استفاده در این تحقیق در جدول 4  آورده شده است.

 

 

جدول 4: مشخصات طرح اختلاط

SP

(%)

اسلامپ

(cm)

S/G

درشت دانه

(kg/m3)

ریزدانه

(kg/m3)

سنگدانهکل

(kg/m3)

Zeo

(%)

C

(kg/m3)

W/C

کدطرح

0.8

8-10

1.38

816

1128

1944

0

300

0.4

A300-0

1.2

8-10

1.38

810

1118

1928

10

270

0.4

A300-10

1.5

8-10

1.38

806

1114

1920

15

255

0.4

A300-15

0.6

8-10

1.38

778

1074

1852

0

350

0.4

A350-0

1

8-10

1.38

770

1063

1833

10

315

0.4

A350-10

1.2

8-10

1.38

766

1058

1824

15

297.5

0.4

A350-15

0.4

8-10

1.38

739

1021

1760

0

400

0.4

A400-0

0.8

8-10

1.38

730

1009

1739

10

360

0.4

A400-10

1

8-10

1.38

726

1002

1728

15

340

0.4

A400-15

0.8

8-10

1.38

784

1083

1867

0

300

0.5

B300-0

1.2

8-10

1.38

774

1069

1843

15

255

0.5

B300-15

0.5

8-10

1.38

740

1022

1762

0

350

0.5

B350-0

1

8-10

1.38

729

1006

1735

15

297.5

0.5

B350-15

0.2

8-10

1.38

696

961

1657

0

400

0.5

B400-0

0.6

8-10

1.38

683

943

1626

15

340

0.5

B400-15

 

 

نمونه­های آزمایشگاهی طبق طرح اختلاط ارائه شده در جدول 3 و پس از ساخته شدن به مدت 24 ساعت داخل قالب و در محیط آزمایشگاه در دمای5±22 درجه سانتیگراد نگهداری شدند و سپس قالب­ها باز شده و نمونه­ها تا روز مورد نظر در آب با دمای آزمایشگاه نگهداری شدند. سپس  نمونه­ها طبق برنامه زمان بندی انجام آزمایش­ها، تحت آزمایش­های مختلف قرار گرفتند.

برای تعیین مقاومت فشاری نمونه­ها طبق استاندارد BS 1881-Part 116 ]17[ از نمونه­های مکعبی 100*100*100 میلیمتری استفاده شده است. نمونه­ها پس از 28 و 90 روز عمل­آوری در آب، از آب خارج شده و پس از خشک شدن در محیط آزمایشگاه، مورد آزمایش فشاری قرار گرفتند. آزمایش جذب آب حجمی اولیه (30 دقیقه) و نهایی (72 ساعت)، طبق استاندارد ASTM C642 ]18[ بر روی نمونه­های مکعبی 100*100*100 میلیمتری انجام گرفت.آزمایش جذب آب موئینه نیز با استفاده از روش ارائه شده در RILEM CPC 11.2 ]19[ بر روی نمونه­های مکعبی 100*100*100 میلیمتری انجام شد. این آزمایش در فواصل زمانی 3، 6، 24 و 72 ساعت بر روی نمونه های مستغرق در آب به اندازه 5 میلیمتر انجام پذیرفت. در این آزمایش بین جذر زمان (t1/2) با آب جذب شده (i) بر واحد سطح نمونه رابطه­ای وجود دارد. شیب خط برازش شده بدون احتساب نقطه مرجع، ضریب جذب موئینه (s) با واحد m/h1/2 نامیده می شود. مقدار آب جذب شده هر نمونه در زمان t طبق رابطه (1) و همچنین رابطه بین آب جذب شده و مجذور زمان طبق رابطه (2) بیان می­شود:

(1)                                                    

که در آن itمیزان جذب آب در واحد سطح نمونه در زمان t بر حسب g/m2؛ m0 وزن نمونه خشک بر حسب gr ؛ mt وزن نمونه در زمان t بر حسب gr و A نیز سطح مقطع نمونه بر حسبm2 است.

(2)                                                      

در رابطه 2، tزمان بر حسب hr؛ s ضریب جذب آب موئینه بر حسب m/hr1/2 و c ثابت جذب آب موئینه بر حسب m است.

برای تعیین پروفیل یون کلر از استاندارد ASTM C 1556 [20]  استفاده شده است. برای این منظور نمونه­ها پس از ساخت، 7 روز در آب عمل­آوری شدند. پس از آن 5 وجه از 6 وجه نمونه پوشش داده شده تا نفوذ یون کلراید از یک وجه شبیه­سازی شود. سپس این نمونه ها در محلول 5% NaCl ، به مدت 90 روز غرقاب شدند. پس از سپری شدن زمان مورد نظر، نمونه­ها از محلول در آورده شده و درون گرم­خانه با تهویه مناسب و با دمای 1±110 درجه سانتیگراد به مدت 72 ساعت قرار داده شد. سپس نمونه­ها را از گرم­خانه درآورده و پس از سرد شدن در دمای آزمایشگاه، 4سوراخ با قطر 12 میلیمتر به صورت خشک در عمق­های 0-5، 5-10، 10-15، 15-20 و 20-30 میلیمتر از سطح بدون پوشش با دریل حفر گردید. هر حفاری در عمق 5 میلیمتر متوقف شده و مواد سائیده شده از هر 4 سوراخ جمع­آوری شده و با هم ترکیب شدند، پس از عبور نمونه­ها از الک نمره 20، یون کلراید محلول در آب هر نمونه الک شده، توسط استاندارد ASTM C 1218 [21]  (به­کمک محلول نیترات نقره و پتاسیم کرومات) تعیین شد.

همان­گونه که اشاره شده از روش پراش پرتو ایکس (XRD) یا X-ray Diffraction بدلیل آنکه روش مستقیمی برای تعیین نوع فازها و ساختار بلورین مواد است، در این مطالعات استفاده شده است. پدیده پراش پرتو ایکس XRD برای مطالعه ریز ساختار نمونه های ساخته شده در این پژوهش استفاده شده است. در روش SEM نیز(Scanning Electron Microscope) الکترون هایی با انرژی بالا توسط یک تفنگ الکترونی به نمونه تابیده می شود و این الکترون ها با نمونه برخورد کرده و پس از برگشت از نمونه الکترون­های برگشتی به یک آشکارساز برخورد کرده و تصویر نمونه مشخص می شود.

 

3- نتایج آزمایش ها

3-1- نتایج آزمایش مقاومت فشاری

نتایج مقاومت فشاری 28 و 90 روزه نمونه­ها برای 15 طرح موجود در جدول 5 و  شکل 2 و 3 نشان داده شده است.

برای بررسی تأثیر جای­گزینی زئولیت به جای بخشی از سیمان، با مقایسه نتایج بدست آمده از نمونه­­های مورد آزمایش، مشاهده می­شود که با افزودن زئولیت به مخلوط، افزایش قابل توجهی در مقاومت فشاری نمونه­ها ایجاد شده است. با توجه به مقاومت فشاری بدست آمده از نمونه ها به نظر می­رسد استفاده از زئولیت به مقدار حدودا 15% جا­یگزین سیمان موجب بهبود مقاومت فشاری نمونه­ها می­شود. همچنین با افزایش نسبت آب به سیمان از 0.4 به 0.5 کاهش قابل توجهی در مقاومت فشاری نمونه­ها ایجاد شده است.برای بررسی تاثیر عیار سیمان بر روی مقاومت فشاری نمونه­ها، با مقایسه نتایج نمونه­های بتنی بدون زئولیت، مشاهده می­شود که با افزایش عیار سیمان از 300 به 350 kg/m3مقدار مقاومت فشاری افزایش می­یابد و از عیار 350 به 400 kg/m3 مقاومت فشاری کاهش می­یابد، در این نمونه­ها عیار سیمان 350 kg/m3برای نمونه­های بتنی بدون زئولیت از لحاظ مقاومت فشاری بهینه بوده است.

 

 

جدول 5: نتایج مقاومت فشاری نمونه­ها

کد طرح

A300-0

A300-10

A300-15

A350-0

A350-10

A350-15

A400-0

A400-10

A400-15

B300-0

B300-15

B350-0

B350-15

B400 -0

B400 -15

مقاومت فشاری 28 روزه (Mpa)

58

65

69

65

72

74

60

73

76

50

59

55

64

52

63

مقاومت فشاری 90 روزه (Mpa)

83

92

98

92

103

106

86

105

109

71

84

78

91

74

90

 

 

شکل 2: نتایج آزمایش مقاومت فشاری 28 روزه.

 

شکل 3: نتایج آزمایش مقاومت فشاری 90 روزه.

 

 

 

همچنین برای بررسی تأثیر هم­زمان استفاده از زئولیت و تغییر عیار سیمان، با مقایسه نتایج نمونه­های بتنی دارای زئولیت، مشاهده می‌شود که با افزایش عیار سیمان از 300 به 350 و از 350 به 400 kg/m3 مقدار مقاومت فشاری همچنان افزایش می­یابد، در نتیجه با افزودن زئولیت امکان دست­یابی به افزایش مقاومت فشاری در نسبت بالاتری از عیار سیمان فراهم می­شود. دلیل این امر هم می­تواند واکنش زئولیت با Ca(OH)2 (هیدراکسید کلسیم، CH) باشد چرا که هر چه عیار سیمان بیشتر باشد مسلما Ca(OH)2 بیشتری با زئولیت واکنش داده و تولید ژل C-S-H (سیلیکات کلسیم هیدراته) می­کند که در نتیجه آن حفرات بیشتری از بتن پر شده و موجب بهبود ریز ساختار آن می­شود و بتن مقاوم تری ایجاد خواهد شد.

 

3-2- نتایج آزمایش جذب آب حجمی اولیه و نهایی

نتایج این آزمایش شکل­های 4 و 5 نشان داده شده است. همان­گونه که مشاهده می­شود با افزودن زئولیت به مخلوط، در عیار سیمان­های مختلف و در هر دو نسبت آب به سیمان، درصد جذب آب کاهش می­یابد. همچنین با افزایش نسبت آب به سیمان از 0.4 به 0.5 درصد جذب آب حجمی نمونه­ها افزایش می­یابد.

 

 

   

شکل 4: نتایج جذب آب حجمی اولیه (30 دقیقه)

 

شکل 5: نتایج جذب آب حجمی نهایی (72 ساعت)

 

 

با مقایسه نتایج نمونه­های بتنی بدون زئولیت، مشاهده می­شود که با افزایش عیار سیمان از 300 به 350 kg/m3 درصد جذب آب کاهش می­یابد و از عیار 350 به 400 kg/m3 درصد جذب آب افزایش می­یابد، به نظر عیار سیمان 350 kg/m3 برای نمونه­های بتنی بدون زئولیت از نظر جذب آب حجمی نیز بهینه است. اما با مقایسه نتایج نمونه­های بتنی دارای زئولیت، مشاهده می­شود که با افزایش عیار سیمان از 300 به 350 و از 350 به 400 kg/m3 درصد جذب آب کاهش می­یابد، در نتیجه با افزودن زئولیت امکان دست­یابی به کاهش نفوذپذیری در نسبت بالاتری از عیار سیمان فراهم شده است.

 

3-3- نتایج آزمایش جذب آب موئینه

نتایج این آزمایش شکل­های 6 تا 9 نشان داده شده است. همان­طور که مشاهده می­شود با افزودن زئولیت به مخلوط، در عیار سیمان­های مختلف و در هر دو نسبت آب به سیمان، مقدار جذب آب در واحد سطح (i) و همچنین ضریب جذب آب موئینه (s) کاهش می­یابد. همچنین با افزایش نسبت آب به سیمان از 0.4 به 0.5 ضریب جذب آب موئینه نمونه­ها افزایش می­یابد. با مقایسه نتایج نمونه­های بتنی بدون زئولیت، مشاهده می­شود که با افزایش عیار سیمان از 300 به 350 kg/m3 ضریب جذب آب موئینه کاهش می­یابد و از عیار 350 به 400 kg/m3 افزایش می­یابد، به نظر عیار سیمان 350 kg/m3 برای نمونه­های بتنی بدون زئولیت از نظر جذب آب موئینه نیز بهینه است. اما با مقایسه نتایج نمونه­های بتنی دارای زئولیت، مشاهده می­شود که با افزایش عیار سیمان از 300 به 350 و از 350 به 400 kg/m3 ضریب جذب آب موئینه کاهش می­یابد، در نتیجه با افزودن زئولیت امکان دست­یابی به کاهش نفوذپذیری در نسبت بالاتری از عیار سیمان نظیر نتایج جذب آب حجمی اولیه و نهایی فراهم می­شود. دلیل این پدیده نیز به­طور مشابه مصرف شدن هیدروکسید کلسیم و تولید سیلیکات کلسیم هیدراته بیشتر در حضور زئولیت می باشد.

 

 

   

شکل 6: نتایج جذب آب موئینه (3 ساعت)

شکل 7: نتایج جذب آب موئینه (6 ساعت)

   

شکل8: نتایج جذب آب موئینه (24 ساعت)

شکل 9: نتایج جذب آب موئینه (72 ساعت)

 

3-4- نتایج آزمایش تعیین پروفیل یون کلر

در شکل 10، نتایج آزمایش تعیین  پروفیل یون کلر ارائه شده است. همان­طور که مشاهده می­شود و همان­گونه که انتظار می رود، هرچه عمق نمونه بیشتر می­شود غلظت یون کلر کم شده و همچنین مشاهده می­شود که با افزودن زئولیت به مخلوط، در هر دو نسبت آب به سیمان، غلظت یون کلر به طور قابل توجهی کاهش می­یابد. همچنین با افزایش نسبت آب به سیمان از 0.4 به 0.5 غلظت یون کلر در نمونه­ها افزایش می­یابد. دلیل کاهش عمق نفوذ یون کلر اصلاح ریز ساختار بتن و در نتیجه کاهش نفوذ پذیری بتن بر اثر واکنش زئولیت با هیدروکسید کلسیم در حضور رطوبت آزاد داخل شبکه منافذ بتن می باشد.

 

 

 

شکل 10: نتایج آزمایش تعیین پروفیل یون کلر

 

 

3-5- نتایج آزمایش پراش پرتو ایکس (XRD)

شکل 11 تا 14 نتایج پراش پرتو ایکس را برای نمونه­های با عیار سیمانی 300 و 400  kg/m3 و در دو نسبت آب به سیمان 0.4 و 0.5 با و بدون زئولیت نشان می­دهد.

با مقایسه نتایج پراش پرتو ایکس نمونه­هایبا و بدون زئولیت، مشاهده می­شود که وجود زئولیت موجب ایجاد واکنش (واکنش پوزولانی) این ماده با هیدروکسید کلسیم موجود در بتن می­شود و با مصرف هیدروکسید کلسیم مقدار این ماده را در بتن کاهش داده (با توجه به کاهش شدت در نمودار) و در عوض مقدار سیلیکات کلسیم هیدراته (ژل C-S-H) را افزایش می­دهد. نتیجه ایکه بصورت غیر مستقیم از نتایج آزمایش­های مقاومت فشاری و نفوذ پذیری نمونه ها قابل پیش بینی بود.

 

 

 

شکل 11: طیف پراش پرتو ایکس نمونه­های A300-0 و A300-15.            شکل 12: طیف پراش پرتو ایکس نمونه­های A400-0 و A400-15.

 

شکل 13: طیف پراش پرتو ایکس نمونه­های B300-0 و B300-15.           شکل 14: طیف پراش پرتو ایکس نمونه­های B400-0 و B400-15.

 

 


3-6- نتایج آزمایش میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)

 شکل 15 تا 18 تصاویر میکروسکوپ الکترونی را برای نمونه­هایی با عیار سیمانی 300  kg/m3  و دو نسبت آب به سیمان مختلف 0.4 و 0.5 با دو درصد زئولیت مختلف 0 و 15، نشان می­دهد.

با مقایسه تصاویر میکروسکوپ الکترونی، می­توان دید که اضافه شدن زئولیت موجب ریزتر شدن منافذ و کاهش خلل و فرج در نمونه می­شود. در ساختار نمونه­های بدون زئولیت کریستال­های بزرگ و متقاطع و منافذ بزرگ بین آن­ها به راحتی قابل مشاهده است. در حالیکه با افزوده شدن زئولیت ساختار نمونه بسیار همگن­تر شده و منافذ ریزتر می­شود. همچنین با مقایسه تصاویر می­توان نتیجه گرفت که با افزایش نسبت آب به سیمان از 0.4 به 0.5، در ساختار نمونه­ها منافذ بزرگ­ تر و خلل و فرج بیشتری دیده می­شــــود

و ازهمگنی ساختار بتن کاسته می­شود.

 

4- نتیجه‌گیری

در این پژوهش به بررسی تأثیر زئولیت به عنوان ماده افزودنی معدنی (پوزولان طبیعی) به صورت پودری به عنوان بخشی از سیمان مصرفی و نیز تاثیر تغییرات عیار سیمان هم به طور جداگانه و هم به طور همزمان با زئولیت، بر روی مشخصه مقاومت ونفوذپذیری بتن­های معمولی پرداخته شده است. در این راستا از سه عیار سیمان مختلف 300، 350 و 400 kg/m3 و همچنین سه درصد مختلف زئولیت (0، 10 و 15%) به عنوان جای­گزین سیمان و دو نسبت آب به سیمان 0.4 و 0.5 استفاده شده است. نتایج بررسی­های انجام گرفته و همچنین آزمایش­های صورت پذیرفته را می­توان به صورت زیر خلاصه نمود.

 

 

 

 

   

شکل 15: تصویر میکروسکوپ الکترونی با مقیاس µm 5 از نمونه با عیار سیمانی 300 و نسبت آب به سیمان 0.4(تصویر سمت چپ نمونه بدون زئولیت و تصویر سمت راست نمونه با 15 درصد زئولیت جایگزین سیمان).

   

شکل 16: تصویر میکروسکوپ الکترونی با مقیاس µm 5 از نمونه با عیار سیمانی 300 و نسبت آب به سیمان 0.5(تصویر سمت چپ نمونه بدون زئولیت و تصویر سمت راست نمونه با 15 درصد زئولیت جایگزین سیمان).

     

 

   

شکل 17: تصویر میکروسکوپ الکترونی با مقیاس µm 100 از نمونه با عیار سیمانی 300 و نسبت آب به سیمان 0.4(تصویر سمت چپ نمونه بدون زئولیت و تصویر سمت راست نمونه با 15 درصد زئولیت جایگزین سیمان).

 

   

شکل 18: تصویر میکروسکوپ الکترونی با مقیاس µm 100 از نمونه با عیار سیمانی 300 و نسبت آب به سیمان 0.5(تصویر سمت چپ نمونه بدون زئولیت و تصویر سمت راست نمونه با 15 درصد زئولیت جایگزین سیمان).

 

الف- افزودن درصدی از زئولیت (15%)، به طور قابل توجهی موجب بهبود مشخصه مقاومت فشاری نمونه های مورد مطالعه در این تحقیق شده است، بنابراین به نظر می­رسد جایگزینی حدودا 15% زئولیت به عنوان ماده افزودنی معدنی (پوزولان طبیعی) به صورت پودری به عنوان بخشی از سیمان مصرفی مناسب است.

ب- استفاده از زئولیت موجب بهبود خواص نفوذپذیری بتن شده بگونه ایکه نفوذ آب و نفوذ یون کلر در بتن با توجه به آزمایش­های جذب آب حجمی و موئینه و تعیین پروفیل یون کلر، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

پ- در بتن­های معمولی بدون افزودن زئولیت، عیار سیمانی 350 kg/m3 بیشترین مقاومت فشاری و کمترین نفوذپذیری را نسبت به عیارهای سیمانی 300 و 400 kg/m3 می­دهد. در حالی که به هنگام افزودن زئولیت در بتن، عیار سیمانی 400 kg/m3 بیشترین مقاومت فشاری و کمترین نفوذپذیری را نسبت به عیارهای سیمانی 300 و 350 kg/m3 می­دهد. علت هم می­تواند واکنش بیشتر زئولیت با هیدروکسید کلسیم (Ca(OH)2) موجود در بتن به دلیل وجود بیشتر این ماده در بتن­های با عیار بالا و تولید ژل C-S-H باشد که موجب بهبود ریزساختار بتن شده و خلل و فرج آن را کم کرده و موجب ساختار همگن تر بتن شده است.

ت- تصاویر بدست آمده از آزمایش SEM نشان می­دهد که ریزساختار مربوط به نمونه­های دارای زئولیت و نسبت آب به سیمان پایین متراکمتر از نمونه­های بدون زئولیت می­باشد و علاوه بر خلل و فرج  کمتر، نمونه­های همگن­تری ساخته شده است.

 

ث- نتایج آزمایش XRD نیز تأیید کننده نتایج قبل بوده و نشان می­دهد که Ca(OH)2 در نمونه­های دارای زئولیت به دلیل مصرف و واکنش با زئولیت کمتر شده و ژل C-S-H (سیلیکات کلسیم هیدراته) بیشتری تولید کرده است و موجب بهبود ریز ساختار بتن و در پی آن بهبود خواص آن شده است.

[1] Ozyildirim C. High-performance concrete for transportation structures. Concrete International Journal, Vol. 15, No. 1, pp. 33-38, (1993).
[2] Poon C.S, Kou S.C, Lam L. Compressive strength, chloride diffusivity and pore structure of high performance metakaolin and silica fume concrete. Construction and Building Materials, NO. 20, PP. 858–865, 2006.
[3] Chindaprasirt P, Rukzon S, Sirivivatnanon V. Resistance to chloride penetration of blended Portland cement mortar containing palm oil fuel ash, rice husk ash and fly ash. Construction and Building Materials, NO. 22, PP. 932–938, 2008.
[4] Valipour M, Pargar F, Shekarchi M, Khani S. Comparing a natural pozzolan, zeolite, to metakaolin and silica     fume in terms of their effect on the durability characteristics of concrete: A laboratory study. Construction and Building Materials, NO. 41, PP. 879–888, 2013.
[5] Alsadat sabet F, Libre N.A, Shekarchi M. Mechanical and durability properties of self consolidating high performance concrete incorporating natural zeolite, silica fume and fly ash. Construction and Building Materials, NO. 44, PP. 175–184, 2013.
[6] Chan Y.N, Ji X. Comparative study of the initial surface absorption and chloride difusion of high performance zeolite, silica fume and PFA concretes. Cement & Concrete Composites, Vol. 21, PP. 293-300, 1999.
[7] Ahmadi B, Shekarchi M. Use of natural zeolite as a supplementary cementitious material. Cement & Concrete Composites, Vol. 32, pp. 134-141, 2010.
[8] کلهری، م.، سایبانی، م. دوام بتن­های حاوی زئولیت در برابر نفوذ یون­های کلراید و خوردگی، دومین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، پردیس بندر عباس، ایران، 1391.
[9] Kolias S, Georgiou C. Effect of paste volume and of water content on the strength and water absorption of concrete. Cement & Concrete Composites, Vol. 27, pp. 211–216, 2005.
[10] Yegiter H, Yezici H. Effect of cement type, water/cement ratio and cement content on sea water resistance of concrete. Building and Environment, Vol. 42, pp. 1770–1776, 2007.
[11] Dahir R.K, McCarthy M.J, Tittle P.A.J. Role of cement content in specification for concrete durability: Aggregate type Influences. Structures & Buildings, No. 159, pp. 229–242, 2006.
[12] Poon C.S, Lam S.C. The effect of aggregate-to-cement ratio and types of aggregate on the properties of pre-cast concrete blocks. Cement & Concrete Composites, Vol. 30, pp. 283–289, 2008.
[13] Shi C. Effect of mixing proportions of concrete on its electrical conductivity and rapid chloride permeability test (ASTM C 1202 or ASSHTO T277) results. Cement and Concrete Research, No. 34, pp. 537 – 545, 2004.
[14] Shah S.P, in: Leung C.K.Y, Li Z, Ding J.T. (Eds). High – performance concrete – Workability, strength and durability. Hong Kong University of Science and Technology, Hong Kong, 2000.
[15] Hartt W.H, Powers R.G, Leroux V, Lysogorski D.K. A critical literature review of high performance corrosion reinforcement in concrete bridge application. Report No. FHWA-HRT-04-093, Federal Highway Administration, pp. 54,
2004.
[16] Shain R, Demirboga R. The effect of different cement dosages, slumps and pumice aggregate ratio on the compressive strength and densities of concrete. Cement and Concrete Research, Vol. 33, pp. 1245–1249, 2003.
[17] BS 1881: part 116. Methods for determination of compressive strength of concrete cubes. British Standard Institution, 1993.
[18] ASTM C 642-97. Standard test method for density, absorption, and voids in hardened concrete.  Book of ASTM Standards, American Society for Testing and Materials, 1997.
[19] RILEM CPC11.21_TC14_CPC. Absorbsion of Water by Concrete by Capillary. E and FN SPON, Champman and Hall, 1994.
[20] ASTM C 1556-03, Standard Test Method for Determining the Apparent Chloride Diffusion Coefficient of Cementitious Mixtures by Bulk Diffusion.
[21] ASTM C 1218-92, Standard Test Method for Water-Soluble Chloride in Mortar and Concrete, 1992.
[22] Soleimanirad M, Tadayon M, Rezaie F. Influence of cement content on concrete performance in corrosive environments (sea water). Int. J.MAr.Sci.Eng., 3(2), 69-76, Spring 2013.