ارزیابی مقاومت بتن متخلخل و ساخته شده با استفاده از خرده لاستیک ضایعات

نوع مقاله : یادداشت پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران-سازه، موسسه آموزش عالی هاتف زاهدان، ایران.

2 گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران

چکیده

بتن متخلخل یکی از انواع پوشش‌های مورد استفاده در روسازی‌های صلب می‌باشد. تخلخل بالا و قابلیت زهکشی مناسب، کاربرد این نوع بتن را در مدیریت سیلاب‌ها و رواناب‌های مناطق شهری بطور موثری افزایش داده است. از سویی، سالانه در جهان مقدار زیادی لاستیک فرسوده تولید می‌شود، که به دلیل سرعت بسیار کم تجزیه و آلودگی‌های ناشی از آن، امکان دفن این لاستیک‌ها در محیط زیست وجود ندارد. استفاده از این لاستیک‌های فرسوده در بتن، به عنوان یک گزینه مناسب جهت دفع این ضایعات مطرح می‌باشد. با توجه به این موارد، در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر استفاده از خرده لاستیک‌های ضایعاتی، بر خواص بتن متخلخل، آزمایشاتی انجام شده و 5 حالت جایگزینی سنگدانه‌های طبیعی بتن با خرده لاستیک، شامل 5، 10، 15، 20 و 25 درصد، مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی نتایج نشان می‌دهد که جایگزینی خرده لاستیک و سنگدانه در طرح اختلاط بتن متخلخل، باعث کاهش مقاومت فشاری و کششی خواهد شد. بطوریکه اثر حضور خرده لاستیک در طرح اختلاط بتن متخلخل بر کاهش مقاومت کششی، بیشتر از اثر آن بر کاهش مقاومت فشاری می‌باشد . نتایج نشان می‌دهد که با افزایش درصد جایگزینی خرده لاستیک و سنگدانه در بتن متخلخل، درصد تخلخل و نفوذپذیری هر دو افزایش می‌یابند. همچنین مقاومت فشاری و کششی نمونه‌های حاوی خرده لاستیک، پس از قرارگیری در محیط سولفاتی، نسبت به مقاومت فشاری و کششی سولفاته نمونه شاهد، کمتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of strength of porous concrete made using scrap rubber

نویسندگان [English]

  • mohsen salehizadeh 1
  • Babak Dizangian 2
1 M.Sc. Student of Civil-Structural Engineering, Hatef Institute of Higher Education, Zahedan, Iran.
2 Department of civil engineering, Velayat university, Iranshahr, Iran
چکیده [English]

Porous concrete is one of the types of coatings used in rigid pavements. High porosity and good drainage efficiency have increased the use of this type of concrete in urban floods and runoff management. On the one hand, there is a large amount of corroded rubber produced annually in the world, which, due to the very slow rate of decomposition and contamination resulting from it, cannot be buried in the environment. The use of these worn-out tires in concrete is a good option to dispose of these wastes. In this study, experiments were conducted to investigate the effect of using scrap tires on the properties of porous concrete, and 5 modes of replacement of natural concrete aggregates with crumb rubber, including 5, 10, 15, 20 and 25 The percentage has been examined. The results show that replacement of crushed rubber and aggregates in porous concrete mixing design will reduce compressive and tensile strength. The effect of the presence of particulate rubber in the design of porous concrete mix on the reduction of tensile strength is more than its effect on the reduction of compressive strength. The results show that with increasing percentage of replacement of particulate rubber and aggregates in porous concrete, both porosity and permeability increase. Also, the compressive and tensile strength of specimens containing particulate rubber, after being placed in the sulfate medium, is lower than the compressive and tensile strength of the control sample

کلیدواژه‌ها [English]

  • Porous concrete
  • Compressive strength
  • Concrete permeability
  • Concrete tensile strength
  • Crumb rubber