دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522Study of the effect of Water-Cement Ratio and Metakaolin on Corrosion of Concrete Reinforcements in Splash Zone in Persian Gulf Regionبررسی تاثیر نسبت آب به سیمان و پوزولان متاکائولن بر خوردگی میلگردها در بتن در شرایط پاشش در منطقه خلیج فارس5141520FAمحمدشکرچیزادهاستاد دانشکده مهندسی عمران و سرپرست انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی دانشگاه تهرانرایحهخاقانپورکارشناسی ارشد مهندسی عمران، گرایش سازه، دانشکده فنی دانشگاه تهرانمحمد حسینتدیندانشجوی دکترای مهندسی عمران،گرایش سازههای دریایی، دانشکده فنی دانشگاه تهرانعطیهفراهانیدانشجوی دکتری مهندسی عمران،گرایش سازه، دانشکده فنی دانشگاه تهرانJournal Article20140312Marin environments such as Qheshm Island, are the most destructive environments for reinforced concrete structures. Concrete quality is one of the important factors in corrosion. Nowadays use of pozzolanic materials is one of the methods to improve the concrete qualities. In this study, by placing specimens with different water to cement ratios and different amounts of Metakaolin in splash zone and measuring the rate of corrosion and half-cell potential using GalvaPulse method, the effect of these factors on corrosion of reinforcements during 32 month is evaluated. The test results indicate that the specimen with lower water to cement ratio has lower likelihood of corrosion. Increasing the water to cement ratio from 0.35 to 0.45, decreases the time-to-corrosion to 50%. Using Metakaolin also reduces the rate of corrosion. محیطهای دریایی واقع در نواحی گرمسیر از جمله حاشیه خلیج فارس، به عنوان مخربترین محیط برای سازههای بتن مسلح شناخته شدهاند. به طوری که سالانه بخش عظیمی از هزینههای نگهداری، تعمیر یا جایگزینی سازههای بتنآرمه به خسارات ناشی از خوردگی اختصاص مییابد. کیفیت بتن یکی از عوامل مهم و تعیینکننده خوردگی در این منطقه است. امروزه استفاده از پوزولانها به عنوان یکی از راهکارهای بهبود کیفیت بتن مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به این که شرایط رویارویی پاشش یکی از بحرانیترین شرایط برای نفوذ یون کلر و خوردگی محسوب میشود، در این تحقیق، با قرار دادن آزمونهها با نسبت آب به سیمانهای مختلف و درصدهای مختلف پوزولان متاکائولن در منطقه پاشش و اندازهگیری سرعت خوردگی و پتانسیل نیمپیل توسط دستگاه گالواپالس به بررسی تاثیر این عوامل روی خوردگی میلگردها در طول 32 ماه پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که در آزمونه با نسبت آب به سیمان کمتر، احتمال خوردگی کمتر خواهد بود. افزایش نسبت آب به سیمان از 35/0 تا 45/0 زمان شروع خوردگی را تا دو برابر کاهش میدهد. همچنین استفاده از متاکائولن سرعت خوردگی را تا دو برابر در مقایسه با آزمونههای بدون آن کاهش میدهد.دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522Evaluation of Pure Shear Strength in Reactive Powder Concrete and its comparison with Normal Concreteبررسی مقاومت برشی بتن پودری واکنشپذیر تحت اثر برش خالص و مقایسهی آن با بتن معمولی15251528FAآیدینطوفانی میلانیکارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندحسنافشیندانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندیاسرعلیلوکسجینیدانشجوی دکترای مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندحمیدناصریکارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندJournal Article20150206Reactive Powder Concrete (RPC) is one of the latest achievements in concrete technology. Development and application of this concrete depends on the knowledge on its specifications and characteristics. Shear strength is one of the most important specifications in design of RC structures. One of the effective methods to determine the shear strength of concrete is to estimate this strength using concrete’s compressive strength. In this study, RPC and normal concretes with different mixture designs and using the existing materials in Iran were produced. Than their compressive and shear strengths evaluated. Two methods (JSCE G553, Afshin Aliloo’s) were used to measure the shear strength. The result show that there are difference between reactive powder concrete shear properties and normal concrete. Also, shear strength that measured by either of two methods is close together. Using the results of the experiments, an equation is developed to estimate the shear strength of RPC using its compressive strength.بتن پودری واکنشپذیر از دستاوردهای جدید تکنولوژی بتن میباشد. توسعه و به کارگیری این نوع بتن بستگی به شناخت بیشتر خصوصیات و مشخصات آن دارد. مقاومت برشی یکی از مشخصههای مهم برای طراحی اجزای بتنی میباشد. یکی از روشهای موثر و مفید برای بدست آوردن مقاومت برشی بتن تخمین این مقاومت با استفاده از مقاومت فشاری میباشد. در این پژوهش مخلوطهای بتن پودری واکنشپذیر و بتن معمولی با طرح اختلاطهای متفاوت با مصالح موجود در کشور تهیه و مشخصات مکانیکی آنها مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفته است. برای سنجش مقاومت برشی از دو روش : JSCE G553 و روش ابداعی افشین- علیلو استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از اختلاف خصوصیات برشی بتن پودری واکنش پذیر و بتن معمولی میباشد. همچنین مقاومت برشی بدست آمده از دو روش فوق نزدیک به یکدیگر هستند. با استفاده از نتایج بدست آمده از آزمایشها، رابطهای تجربی برای تخمین مقاومت برشی بتن پودری واکنشپذیر با استفاده از مقاومت فشاری آن پیشنهاد گردیده است. دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522Prediction of Plastic Hinge Length at the RC Bridge Piers using Artificial Neural Networks Algorithmپیش بینی طول مفصل پلاستیک پایه های پلهای بتن آرمه با استفاده از الگوریتم شبکههای عصبی مصنوعی27401529FAعلیخلیلیکارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنانمسعوداحمدیدانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه سمنان، دانشکده مهندسی عمرانابراهیمامامیمربی دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نورعلیخیرالدیناستاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنانJournal Article20150227According to significant of bridges as infrastructures, and need for serviceability after earthquakes, it is necessary to design this group of structures adequately. In this way the determination of the location of nonlinear response in these structural systems is an important step to predict the performance of the system under different loading conditions. In reinforced concrete bridge piers, these nonlinear deformations generally occur over a finite hinge length. A model of hinging behavior in reinforced concrete bridges pier will help guide, detailing and drift estimates for performance-based design. In this paper, by using experimental results that conducted on the reinforced concrete bridges piers and also applying artificial neural networks algorithm, predict the plastic hinge length of reinforced concrete bridges pier. The results show that the accuracy of artificial neural networks algorithm for predicting of this parameter in compare with other formulations that were proposed as for calculated error is appropriate.باتوجه به اهمیت پلها به عنوان شریانهای حیاتی و لزوم خدمت رسانی آنها بعد از وقوع زلزله، طراحی مناسب این دست سازهها امری مهم میباشد. در همین راستا یک گام مهم برای پیش بینی عملکرد این نوع سیستمهای سازهای تحت شرایط مختلف بارگذاری، تعیین محل پاسخ غیر ارتجاعی میباشد. در پایه پلها، این تغییر شکلهای غیر ارتجاعی عمدتاً در طولی محدود به نام مفصل پلاستیک رخ میدهند. یک مدل مناسب برای رفتار مفصلی در پایه پلهای بتن آرمه کمک شایانی به جزییات بندی و تخمین تغییر شکلهای نسبی برای طراحی بر اساس عملکرد، خواهد کرد. در این مقاله با استفاده از نتایج آزمایشاتی که بر روی پایه پلهای بتن آرمه صورت گرفته است و همچنین با بهرهگیری ازالگوریتم شبکههای عصبی مصنوعی به پیش بینی طول مفصل پلاستیک در پایه پلهای بتن آرمه پرداخته شده است. نتایج نشان دهنده صحت بالای الگوریتم شبکههای عصبی مصنوعی در پیش بینی این پارامتر نسبت به سایر روابط ارایه شده با توجه به درصد خطا محاسبه شده، میباشد.دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522Investigation of effect of steel fibers on fresh and hardened properties of self-compacting lightweight concrete with Scoriaبررسی تأثیر الیاف فولادی بر خواص تازه و سخت شده ی بتن خودتراکم حاوی اسکوریا41541530FAملک محمدرنجبراستاد یار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه گیلانسید حسینقاسم زاده موسوی نژاداستاد یار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه گیلان0000-0002-8023-7694شاهینچرختابمربی گروه مهندسی عمران، مؤسسه آموزش عالی دیلمانمحمد ابراهیمذاکریکارشناس ارشد مهندسی عمران سازه، مؤسسه آموزش عالی دیلمانمحمدآرایشگرکارشناس ارشد مهندسی عمران سازه، دانشکده فنی دانشگاه گیلانسروشعیسی پورکارشناسی مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه گیلانJournal Article20150310This paper evaluates the impacts of the addition of steel fibers with two different percentage by weight, on flow ability parameters and hardened properties of self-compacted lightweight concrete containing lightweight aggregate of Scoria. For this purpose, was used from the steel fibers with a length of 50mm the amount 20&40 kg/m<sup>3</sup>.With a good mix design, fresh and hardened properties of each plans was evaluated. Fresh properties such as slump flow, V-funnel, and L-box and physical properties such as, density measurements, compressive strength, splitting tensile strength, flexural strength, ultrasonic pulse velocity (UPV), flexural toughness, and dry unit weight were determined in hardened conditions. The samples were stored in water until the age 7, 14, 28, 42 and 90 days.
From the result, it is clear that <span class="hps">fibers decrease flow ability of fresh concrete, however mixes</span><span class="hps">were</span><span class="hps">in</span><span class="hps">the acceptable range of EFNARC.</span> <span class="hps">The results of hardened concrete indicate, all mixes are in the range of structural lightweight concrete too. Moreover, the addition of fibers significantly increases tensile strength, flexural strength and flexural toughness.</span>در این مطالعه به بررسی آثار ناشی از افزودن الیاف فولادی با دو درصد وزنی بر پارامترهای جریان پذیری و خواص سخت شده ی بتن خودتراکم سبک حاوی سبکدانه های اسکوریا پرداخته شده است. بدین منظور الیاف فولادی با طول 50 میلی متر به میزان 20و 40 کیلوگرم در مترمکعب به طرح اختلاط شاهد اضافه شده و سپس آزمایش های بتن تازه شامل جریان اسلامپ، قیفV شکل و جعبهL شکل و آزمایش های بتن سخت شده شامل اندازه گیری چگالی، مقاومت فشاری، مقاومت کششی، اندازه گیری سرعت عبور امواج اولتراسونیک، مقاومت خمشی، طاقت خمشی و جذب آبانجام گرفت. نمونه ها در شرایط مرطوب عمل آوری شده و نتایج آزمایش های بتن سخت شده در سنین 7، 14، 28، 42 و 90 روزه ارائه شده اند. نتایج نشان می دهند که نسبت به طرح شاهد، با افزایش حجم الیاف، جریان اسلامپ و درصد H<sub>2</sub>/H<sub>1</sub> کاهش یافته و مقادیر T50، زمان خروج کامل بتن از قیف Vشکل، افزایش می یابد. همچنین با افزودن مقادیر الیاف، افزایش در مقاومت کششی و خمشی را شاهد بوده ایم اما افزایش محسوسی در مقاومت فشاری نمونه های الیافی مشاهده نشد.دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522High Temperatures and Nano-Silica Effects on Mechanical Properties of Structural Lightweight Concreteبررسی اثرات افزایش دما بر عملکرد بتن سبک سازهای حاوی درصدهای مختلفی از نانو سیلیس55691531FAسید حمیدهاشمیاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه اراکعلینوروزی ارکوینیدانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراکJournal Article20150314The behavior of light weight concrete at elevated temperature is of significant importance in providing safety of structures in response to certain accidents or particular service conditions. This paper deals with the physical and mechanical properties of light weight concrete “containing leca” such as: compressive strength, water absorption, mass loss and spalling. Specimens with different amount of Nano Silica by applying the Taguchi method for an optimal mix design had been made and after curing for 28 days and being subjected to 200, 400 and 600˚C specimens had been compared with the specimen without Nano silica and cured at room temperature. It was found that by increase temperature to 600˚C physical properties of light weight concrete like water absorption goes bad and in some condition an improvement in mechanical properties like compressive strength had been emerged surprisingly.رفتار بتن سبک در درجه حرارتهای بالا از نظر تأمین ایمنی سازه تحت بارهای مشخص ویا بارهای بهرهبرداری خاص از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه به بررسی اثرات حرارت بر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بتن سبک حاوی لیکا از قبیل مقاومت فشاری، جذب حجمی آب ، افت وزن و خرده و پوسته شدن سطح بتن میپردازد. بدین منظور با بهرهگیری از روش طراحی آزمایشات تاگوچی برای دستیابی به طرح اختلاط بهینه از نظر مقاومت فشاری، نمونههای ساخته شده با درصدهای مختلفی از نانوسیلیس بعد از سن ٢٨ روز در معرض حرارت ٢٠٠، ٤٠٠ و ٦٠٠ درجه سانتیگراد قرار گرفتند و با بتن عملآوری شده در دمای محیط مقایسه شدند. نتایج حاکی از افت شاخصههای فیزیکی بتن سبک همچون نفوذپذیری تا درجه حرارت ٦٠٠ درجه سانتیگراد و بعضاً بهبود در برخی از شاخصههای مکانیکی بتن سبک مانند مقاومت فشاری در دماهای اولیه بعد از قرارگیری در معرض حرارت است.دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522Assessment of Effects of the Number of Spans on Static Capacity of Six-Meter Plain Concrete Arch Bridgesبررسی اثر تعداد دهانه بر ظرفیت استاتیکی پلهای قوسی بتنی غیرمسلح با دهانه 6 متری71841532FAمهدییزدانیدانشجوی دکتری سازه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمدصادقمعرفتاستاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20141105There are a large number of old arch bridges in Iran designed to carry the service loads that have been increased in the past decades. Capacity assessment of these bridges has become a vital need. Due to their complex behavior, essential field and loading tests are required. An accurate and appropriate modeling of these types of bridges was the first key paid attention to, in this research. Parameters such as number, length and geometry of spans and strength of materials are the most significant features to achieve this goal. Field load testing of old railway bridge in km–24 of Tehran–Qom railway have revealed important characteristics of the bridge such as primary stiffness, rigidity and pattern of fraction. The bridge is a plain concrete arch with five identical six-meter spans. The effect of number of spans on the yielding strength of the bridge has been carried out using ANSYS software. Based on the results obtained, a plain concrete arch bridge with a single span has a totally different behavior with the multi span ones. Also it has been revealed that bridges with more number of spans have less yielding strength and higher amount of crown displacement value. At last, novel relations for computing the yield strength and displacement value of six-meter span plain concrete bridges have been suggested.پلهای قوسی بنایی به تعداد زیادی در شبکه راهآهن کشور وجود دارند. این پلها جهت بارهای سرویس طراحی شدهاند، اما در طول سالیان گذشته این بارها به شدت افزایش یافتهاند. برای ارزیابی ظرفیت این پلها با توجه به رفتار پیچیده آنها، نیاز به آزمایشهای بارگذاری و میدانی است. از آنجایی که به علت تعدد این پلها امکان انجام آزمایشهای میدانی وجود ندارد، بنابراین برای ارزیابی این پلها نیاز به مدلسازی دقیق آنها میباشد. برای اینکه بتوان رفتار این پلها را بهم مربوط کرد پاراماترهای زیادی وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از: اثر تعداد دهانه، اثر طول دهانه، اثر هندسه قوس و اثر سختی مصالح. آزمایش بارگذاری بر روی پل کیلومتر 24 راه آهن قدیم تهران – قم که یک پل قوسی بتنی غیرمسلح با پنج دهانه شش متری است، مشخصات مهمی از جمله صلبیت بسیار بالای پل، سختی اولیه و الگوی ترکخردگی در پل را به نمایش گذاشته است. باتوجه به اینکه تعداد دهانه در این سازهها بر ظرفیت باربری پل اثر مستقیمی دارد، در این مقاله سعی شده است با استفاده از نرمافزار اجزاء محدود ANSYS، اثر تعداد دهانه بر مقاومت تسلیم این پلها بررسی گردد. نتایج نشان میدهد که رفتار پلهای قوسی بتنی غیرمسلح با یک دهانه کاملاً متفاوت با پلهای قوسی بتنی غیرمسلح با تعداد دهانههای بیشتر از یک است. همچنین نتایج نشان میدهد که که در پلهای قوسی بتنی که بیش از یک دهانه دارند با افزایش تعداد قوسها، مقاومت تسلیم کاهش و مقدار جابهجایی در کلید قوس افزایش مییابد. در نهایت روابطی جهت محاسبه مقدار مقاومت تسلیم و جابهجایی در پلهای قوسی بتنی غیرمسلح با دهانههای 6 متری به ازای تعداد دهانههای مختلف پیشنهاد گردیده است.دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522Performance and Properties of Concrete with Magnetic Waterعملکرد و خواص بتن با آب مغناطیسی85991533FAمحمد علیرهگذرهیئت علمی دانشگاه اصفهانمحسنزمانیکارشناس ارشد مهندسی عمرانJournal Article20140823When subjected to a magnetic field, the hydrogen bonds between water molecules become weakened, and the water molecule clusters break down into smaller ones. This allows for the water to more easily penetrate into cement particles, causing a faster and more effective hydration process. In order to assess the effect of magnetic water on curing and workability of cement past and wet concrete, also the compressive strength of condensed cement as well as concrete, first, a magnetic treatment device was designed and built in this study. The magnetic water produced was mixed with cement to make cement pastes with different water-to-cement (w/c) ratios. Curing time, workability, and compressive strength of such cement pastes were investigated. Then, using well balanced aggregates, magnetic water, cement with different proportions, and micro-silica, concrete with different mix designs were made and tested. Among the results from this study are: 1) The optimized magnetic field intensity for producing magnetic water is 0.8 to 1.0 tesla. 2) Magnetic water reduces the primary and secondary curing of cement by 50% and 19%, respectively. 3) The best compressive strengths are obtained if the water is circulated through the magnetic field for about 15 minutes, and the best workability is obtained if this time is about 65 minutes. 4) For higher proportions of cement in mix design and the application of magnetic water, the resulted concrete compressive strength may be increased by 20% and even higher. 5) In addition to enhancing the level of cement hydration, application of magnetic water takes more advantage of micro-silica in improving concrete strength. For example, the simultaneous application of micro-silica and magnetic water increases the 7-day-strength by 46% and the 28-day-strength by 39%. It is noteworthy that if one were to choose either application of micro-silica or the magnetic water for enhancing the concrete compressive strength, results here show that the application of micro-silica is slightly more effective. In general, the application of magnetic water increases the speed of concrete strengthening and/or the hydration process. In fact the rate of this strengthening for the 7-day-concrete is much more than that for the 28-day-concrete.به منظور بررسی تاثیر آب مغناطیسی بر زمان گیرش و کارائی خمیرسیمان و بتن تر، و همچنین مقاومت فشاری سیمان سخت شده و بتن، ابتدا آب مغناطیسی توسط دستگاهی که در این تحقیق طراحی و ساخته شد، تهیه گردید. سپس بتن با طرح اختلاطهای متفاوت و با افزودن میکروسیلیس ساخته و مورد آزمایش قرار گرفت. از جمله نتایج این تحقیق اینکه شدت میدان مغناطیسی بهینه بین8/0 تا 0/1 تسلا بوده واستفاده از آب مغناطیسی زمان گیرش اولیه سیمان را تا 50% و زمان گیرش ثانویه را تا 19% کاهش می دهد. بهترین مقاومت فشاری سیمان سخت شده با چرخش حدود 15 دقیقه ای و بیشترین کارائی خمیر سیمان با چرخش حدود 65 دقیقه ای آب در میدان مغناطیسی حاصل می شود، و آب مغناطیسی موجب افزایش مقاومت فشاری بتن تا بیش از20% می شود. کاربرد توام میکرو سیلیس و آب مغناطیسی مقاومت 7 روزه را 46% و 28 روزه را 39% افزایش می دهد.دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522Effect of Steel Fibers and Concrete Strength on Mechanical specifications of Steel Fiber Reinforced Concreteبررسی تأثیر مقدار الیاف و رده مقاومت بر مشخصات مکانیکی بتن با الیاف فولادی1011121534FAمهرالهرخشانی مهراستادیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه الزهراحسینبخشیاستادیار گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20150522In order to select the most suitable concrete for the construction of high-rise buildings, method of analytic hierarchy process (AHP) based on expert knowledge has been used.
In this study conducted a series of laboratory works, to compare the effect of steel fibers used in various categories of resistance on concrete behavior parameters. Mixing the samples is set for the three categories of resistance 25, 35 and 45 MPa. Strength parameters that are chosen to identify concrete actions are tensile strength, impact strength, compressive strength and flexural strength. Also the samples in each resistance category are made with four fibers quantity: without fibers, 15, 25 and 35 kg fibers per cubic meter. The results suggest that using of steel fibers, increases the impact resistance, time of the first crack and ultimate strength of concrete significantly. Also the addition of this type of fibers, increases tensile strength and flexural strength but don’t have significant effect on the compressive strength of concrete.در پژوهش حاضر با انجام یک سری کارهای آزمایشگاهی، تأثیر میزان الیاف فولادی بکار رفته در بتنهایی با رده مقاومتی مختلف بر مؤلفههای رفتار بتن از حیث جنبههای مختلف مقاومت آن بررسی میشود. طرح اختلاط نمونهها برای دستیابی به سه رده مقاومتی 25، 35 و 45 مگاپاسکال تنظیم میشود. پارامترهای مقاومتی که برای شناسایی رفتار بتن انتخاب میشود؛ شامل مقاومت کششی، مقاومت ضربهای، مقاومت فشاری و مقاومت خمشی میباشد. نمونهها همچنین در هر رده مقاومتی با چهار مقدار بدون الیاف، 15، 25 و 35 کیلوگرم الیاف در مترمکعب ساخته میشود. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که استفاده از الیاف فولادی مقاومت ضربهای، زمان ظهور اولین ترک و مقاومت نهایی بتن را به طور قابل ملاحظهای افزایش میدهد. همچنین افزودن این نوع الیاف مقاومت کششی و خمشی را به خوبی افزایش داده اما تأثیر چندانی بر مقاومت فشاری بتن ندارد.دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522Determination of Optimal Reinforcement Layout for Shear Wall with Opening Via Strut-and-Tie Approachesتعیین چیدمان بهینه فولاد تسلیح دیوار برشی با بازشو با رویکرد مدل خرپایی1131271535FAرضامرشداستادیار دانشکده عمران، دانشگاه یزدمحمدکمالالدینی عزآبادیدانش آموخته کارشناسی ارشد سازه، دانشگاه یزدنیماباقدمدانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشگاه یزدJournal Article20150106Determination of optimal steel reinforcement layout for shear wall with opening is an important topic in designing this structural member.Strut-and-Tie Method (STM) is one way to design such members, where steel reinforcement is arranged based on the selected model.In this study, a strategy was introduced to determine optimal Strut-and-Tie model by selecting a good volume fraction in continuum topology optimization problem.The elastic strain energy was selected as the objective function to achieve the optimal pattern, and the modified Solid Isotropic Material with Penalization (SIMP) with continuous penalty function was used to prevent local minimum solution. Finally, By using Nonlinear Finite Element and defining qualitative and quantitative conditions for optimal STM, the resulting models, obtained with topology optimization for three shear wall with various opening, were compared with previous models and models with manufacturing constraint.The results show that, topology optimization models have the best ultimate load to steel weight ratio and get the optimal steel reinforcement layout for shear wall with opening.تعیین چیدمان بهینهی فولاد تسلیح دیوار برشی با بازشو، از مسائل پر اهمیت در طراحی این عضو سازهای میباشد. یکی از روشهای طراحی این اعضا روش مدل خرپایی میباشد که با توجه به مدل انتخابی چیدمان فولاد تسلیح صورت میگیرد. در این تحقیق با انتخاب کسر حجمی مناسب در مسئلهی بهینهسازی توپولوژی پیوسته، راهکاری برای تعیین مدل خرپایی بهینه معرفی شد. در مسئلهی بهینهسازی از تابع هدف کمینهسازی انرژی کرنشی الاستیک برای رسیدن به الگوی حمل بار بهینه و از مدل SIMP اصلاح شده با تابع جریمهی پیوسته برای جلوگیری از رسیدن به جوابهای کمینهی محلی استفاده شد. در پایان با استفاده از تحلیل اجزاء محدود غیرخطی و تعریف شرایط کیفی و کمی برای مدل خرپایی بهینه، به بررسی مدلهای به دست آمده از بهینهسازی توپولوژی برای سه نمونه دیوار برشی با بازشو پرداخته شد و مدلهای به دست آمده با مدلهای پیشین و مدلهای با قید ساخت مقایسه گردید. نتایج نشان میدهد مدلهای بهینهسازی توپولوژی نسبت مقاومت نهایی به وزن فولاد تسلیح بیشتری نسبت به مدلهای دیگر دارند و چیدمان بهینهای برای فولاد تسلیح دیوار برشی با بازشو پیشنهاد میکنند.دانشگاه گیلانتحقیقات بتن2008-42428120150522The Effects of Polypropylene, Steel and Glass Fibers on Compressive and Flexural Strength of Concrete Samples Using the Aggregates in Bushehrتأثیر الیاف پلی پروپیلن، فولادی و شیشهای بر مقاومت فشاری و خمشی نمونههای بتنی با استفاده از مصالح سنگی استان بوشهر1291421536FAمحمدواقفیدانشیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خلیجفارس، بوشهر، ایرانعلیرضاپولادیکارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی بوشهرJournal Article20150130Using concrete reinforcement fibers improves the concrete desirable features including its strength, and sometimes provides the engineers with very light materials by reducing the concrete’s weight. In the current study, type 2 Dashtestan cement, polypropylene, steel and glass fibers, and Superplasticizer were used in 9 mixture patterns to make the concrete. After they were built, concrete samples were kept in a regular water tank. Then, compressive and flexural strength of samples were measured in 7, 28, and 90 days. Results indicated that polypropylene fiber reinforced concrete’s compressive strength curve, which was ascending at 1 percent range of fibers (the curve was upward), and descending at 2 to 3 percent fiber range (the curve was downward). In addition, Propylene fiber reinforced concrete’s flexural strength curve which was ascending at 1 and 2 percent range of fibers (the curve was upward). At 3 percent range of fiber, it was descending (the curve was downward) and the highest compressive and flexural strength occurred at 1 and 2 percent range of polypropylene fiber respectively. Steel and glass fibers cause an increase in concrete samples compressive and flexural strength. The compressive strength of steel and glass fibers reinforced concrete at 1 to 3 percent range of fiber with an upward curve. The flexural strength of steel fiber reinforced concrete at 1 to 2 percent range of fiber with an upward curve, and at 3 percent range it had a downward curve, and the curve of flexural strength of glass fiber reinforced concrete at 1 to 3 percent of fiber with an upward curve. The highest compressive and flexural strength in steel fiber reinforced concrete occurred at 2 and 3 percent range of fiber respectively, and for glass fiber reinforced concrete, it was at 3 and 3 percent range of fiber respectively.در این مقاله از مصالح سنگی استان بوشهر و سیمان تیپ 2 دشتستان و الیاف پلیپروپیلنی، فولادی، فیبر شیشهای و فوق روان کننده در 9 طرح اختلاط برای ساخت بتن استفاده شده است. نمونههای بتنی پس از ساخت در حوضچه آب نگهداری شده و مقاومت فشاری و خمشی نمونهها در زمانهای 7، 28 و 90 روزه اندازهگیری شده اند. نتایج بیانگر این است که بیشترین مقاومت فشاری و خمشی به ترتیب در 1 و 2 درصد الیاف پلیپروپیلن اتفاق افتاده است. درحالیکه الیاف فولادی و فیبر شیشهای باعث افزایش مقاومت فشاری و خمشی نمونههای بتنی گردیده و بیشترین مقاومت فشاری و خمشی برای نمونههای بتنی مسلح به الیاف فولادی به ترتیب در 3 و 2 درصد الیاف و برای نمونههای مسلح به الیاف فیبر شیشهای به ترتیب در 3 و 3 درصد مشاهده شده است.