2024-03-29T11:15:40Z
https://jcr.guilan.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=572
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
بررسی آزمایشگاهی تاثیر استفاده از الیافهای میکرو و ماکرو پلیمری بر مشخصات فیزیکی، مکانیکی و سایش روسازیهای بتن غلتکی
جعفر
سبحانی
علیرضا
پورخورشیدی
علی اکبر
رمضانیان پور
مهدی
نعمتی چاری
محمد مهدی
لطفی
بتن غلتکی نوع خاصی از طرح مخلوط بتن است که دارای مواد اولیه مشابه با بتن معمولی ولی با نسبتهای متفاوتتر و همچننین بدون اسلامپ ساخته میشود. کاربرد بتن غلتکی با توجه به سهولت اجرای آن و مزایای فنی و اقتصادی به عنوان یکی از گزینههای مطرح در روسازیهای جاده ها مطرح میباشد. به همین دلیل ارتقاء مشخصات مکانیکی و دوام آن اهمیت بسزایی دارد. استفاده از الیاف میتواند خواص بتن را ارتقاء دهد لیکن در زمینه بتن غلتکی دانش کمی موجود است. در این مقاله تاثیر استفاده از الیاف سنتز شده پلیمری رفتار فیزیکی و مکانیکی بتن غلتکی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور 3 طرح مخلوط بتن غلتکی با استفاده از الیافهای پلیمری طول کوتاه (میکرو) و طول بلند (ماکرو) ساخته شد. آزمایش های مکانیکی شامل مقاومت فشاری و مقاومت خمشی، مشخصات فیزیکی و همچنین سایش انجام گردید. نتایج آزمونها نشان داد که استفاده از الیاف باعث بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی و مقاومت سایشی روسازی بتن غلتکی میگردد.
بتن غلتکی
الیاف پلیمری
روسازی
خواص مکانیکی
مقاومت سایشی
1970
01
01
5
13
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3178_36089a9d9456d81f1234cf7f63c28f0d.pdf
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
بررسی خواص مکانیکی بتن با عمل کرد بسیار بالای مسلح شده به الیاف پلی پروپیلن و الیاف ماکروی مصنوعی (بارچیپ)
هادی
بهمنی
داوود
مستوفی نژاد
استفاده از بتن با عملکرد فوق العاده بالای مسلح شده به الیاف در تحقیقات متعددی مورد بررسی قرار گرفته است. با این وجود اکثر تحقیقات معطوف به استفاده از الیاف فولادی به عنوان مسلح کننده بوده است. در این تحقیق به بررسی جایگزین کردن الیاف فولادی با الیاف پلی پروپیلن و الیاف ماکروی مصنوعی (بارچیپ) در پارامترهای مشخصات مکانیکی این بتن پرداخته شده است. همچنین استفادهی همزمان از دو الیاف ذکر شده به صورت هیبرید، و نیز به صورت هیبرید با الیاف فولادی مورد بررسی قرار گرفت. میزان کلی الیاف در هر یک از طرحهای اختلاط 1/5 درصد حجمی بتن در نظر گرفته شده است. تعداد 28 نمونهی مکعبی 70x 70 میلی متری و 14 نمونهی استوانهای 100x200 میلی متری برای آزمایش مقاومت فشاری و 28 نمونهی منشوری به ابعاد 70x 70x 350 میلی متر برای آزمایش مقاومت خمشی ساخته شد. آزمایشهای مقاومت فشاری و خمشی در سن 7 و 28 روز اندازه گرفته شده است. مشخص شد که مقاومت فشاری نمونههای ساخته شده در سن 28 روز در تمامی سطوح الیاف مورد استفاده بیش از 100 مگا پاسکال بود. تمامی نمونههای مسلح شده به انواع الیاف مقاومت خمشی بیش از 8 مگا پاسکال تامین کرد، بیشترین تنش گسیختگی مربوط به نمونههای مسلح شده به الیاف فولادی در سن 28 روز به میزان 23/9 مگا پاسکال بود.
الیاف فولادی
الیاف پلی پروپیلن
الیاف ماکروی مصنوعی (بارچیپ)
مشخصات مکانیکی
2019
03
21
15
26
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3173_3c4be33f67d926b9dfcbd20e8f90bcd5.pdf
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
بررسی رابطه بین مقاومت لغزشی و عمق متوسط بافت در روسازیهای بتنی
محمدحسین
جلال کمالی
ابوالفضل
حسنی
جواد
سوداگری
مقاومت لغزندگی و ضریب اصطکاک سطح از عوامل موثر بر تعداد و شدت تصادفات جادهای میباشند. در ساخت روسازیهای بتنی جهت بهبود مقاومت لغزندگی روی سطح آن بافت درشت ایجاد میکنند. در این پژوهش جهت ایجاد بافت درشت در سطح روسازی بتنی، از روشهای کشیدن برس پلاستیکی (موازی و عمود بر جهت حرکت ترافیک)، چمن مصنوعی و گونی بر روی بتن تازه و شیارزنی بتن سخت شده استفاده شده است. عمق متوسط بافت و مقاومت لغزشی سطح، به ترتیب با آزمایشهای پخش ماسه و آونگ انگلیسی تعیین شد. از مهمترین نتایج این پژوهش میتوان به اثبات تاثیرگذاری بافت درشت روسازی بر مقاومت لغزشی اشاره کرد. در نمونههای بافتدار شده توسط کشیدن چمن مصنوعی، برس پلاستیکی موازی با جهت حرکت، و رویههای بدون بافت درشت، ضریب همبستگی روابط به دست آمده بیش از 8/0 است. با توجه به نتایج تحقیق، برسکشی بر روی بتن تازه به صورت عمود بر جهت حرکت ترافیک، با دارا بودن عدد آونگی متوسطی برابر 5/103 واحد بیشترین مقاومت لغزشی را در بین انواع بافت ایجاد شده به خود اختصاص داده است و با افزایش عمق متوسط بافت مقاومت لغزندگی آن نیز بیشتر میشود. در این تحقیق همچنین نشان داده شد که در روسازیهایی که بر روی سطح آنها بافت درشت ایجاد نشده است، کاهش (افزایش) اندک عمق متوسط بافت منجر به کاهش (افزایش) زیاد در مقاومت لغزشی روسازی میشود.
روسازی بتنی
مقاومت لغزشی
بافت درشت
پخش ماسه
آونگ انگلیسی
2019
03
21
27
38
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3174_fc154cd7bea01955c76d6f55a78a19fe.pdf
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
بررسی رفتار دینامیکی مخازن استوانهای بتنی ذخیره مایع تحت اثر حرکت افقی و قائم زلزله
فرهاد
بهنام فر
روح اله
مرادی
شمس الدین
هاشمی
در این مقاله، یک روش تحلیلی برای برآورد پاسخ لرزهای مخازن استوانهای تحت تحریک افقی و قائم زلزله با در نظر گرفتن انعطاف-پذیری دیواره مخرن که تا سطح خاصی از مایع پر شدهاند، ارائه میشود. حل مساله سیستم مایع-پوسته برای بهدست آوردن فشار ضربهای بهروش ریلی-ریتز انجام میگیرد. در تحلیل ارتعاشی پوسته در حرکت افقی زلزله اثر مدهای محیطی نوع Cosθ و پوسته مخزن بهصورت نازک در نظر گرفته شده است. همچنین نتایج این روش تحلیلی با نتایج مطالعات قبلی مقایسه میشود. سپس با استفاده از روابط تحلیلی پیشنهادی، یک مدل مکانیکی با در نظر گرفتن انعطافپذیری جداره مخزن برای مخازن استوانهای بتنی تحت تحریک افقی زلزله ارائه می-شود و نتایج این مدل مکانیکی و دقت جواب حاصل از آن با نتایج تحلیلی پیشنهادی و آییننامه ACI 350.3-06 مقایسه میشود. در انتها این نتیجه حاصل میشود که جوابهای آییننامه با روش تحلیلی پیشنهادی، تفاوت زیادی دارد که علت آن در نظر نگرفتن صحیح انعطافپذیری جداره توسط این آییننامه میباشد.
روش ریلی-ریتز
مخزن استوانهای بتنی
فشار ضربهای
فشار نوسانی
مدل مکانیکی
1970
01
01
39
57
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3172_5c290eef159af17b9b968d674c6e382c.pdf
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
بررسی تأثیر درصد حجمی، طول و شکل هندسی الیاف پلی الفین بر مشخصات مکانیکی و ویژگی های شکست بتن های پرمقاومت
سینا
فلاح حسینی
پوریا
حاجی کریمی
با توجه به پیشرفت مهندسی عمران در دهه های اخیر استفاده از بتن های پرمقاومت در ساخت سازه های خاص به امری رایج تبدیل شده است. یکی از ضعف های عمده بتن کم بودن مقاومت کششی و متعاقب آن ترک خوردگی و شکست بتن می باشد. امروزه با هدف بهره برداری بیشتر و رفع این نقطه ضعف علاوه بر تسلیح بتن با فولاد انواع گسترده ای از الیاف شامل الیاف پلیمری، فلزی و حتی معدنی و طبیعی ارایه مورد استفاده قرار گرفته اند. در این تحقیق اثر طول، شکل هندسی و درصد حجمی الیاف پلی الفین بر مشخصات مکانیکی و ویژگی های شکست بتن پرمقاومت مورد بررسی قرار گرفته است. الیاف به کار گرفته شده به صورت ساده و شبکه ای با سه طول 19، 30 و 50 میلیمتر بوده که در سه درصد حجمی مختلف 5/0، 1 و 5/1 درصد برای بررسی ویژگی های مکانیکی نمونه های فشاری، کششی، مدول الاستیسیته، تیر خمشی و همچنین ویژگی های شکست نمونه های تیر بدون شیار و تیر شیاردار به بتن اضافه گردیده اند. نتایج نشان می دهد که افزایش طول الیاف تاثیر مثبت بر ویژگی های مکانیکی و شکست بتن دارد، همچنین افزایش حجم باعث افزایش مدت زمان مقاومت نمونه در برابر بارگذاری خمشی می شود و نمونه های الیاف ساده مقاومت خمشی بیشتری نسبت به نمونه های الیاف شبکه ای دارد ولی انرژی شکست نمونه های الیاف شبکه ای به مراتب بیشتر از نمونه های الیاف ساده می باشد.
بتن پرمقاومت
الیاف پلی الفین
طول الیاف
شکست
تیر شیاردار
1970
01
01
59
70
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3176_c9581607ccc53637bc15683cdf370573.pdf
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
اثر نانو تیوب کربنی و ایروژل سیلیس بر مقاومت فشاری، دوام و انتقال حرارت بتن
شهرام
موسوی
فرهود
قره داغی
ایروژل به عنوان یک ماده نانو در بهبود خاصیت عایقی بتن تأثیر زیادی دارند اما امکان کاهش مقاومت بتن را نیز در پی دارند. در این مطالعه، برای مقابله با ویژگی نامطلوب ایروژل سیلیس در بتن از نانوتیوب کربنی استفاده شد. برای این منظور آزمایشهای مقاومت فشاری، مقاومت ویژه الکتریکی، نفوذ یون کلرید و ضریب انتقال حرارت بتن انجام شد. در این تحقیق 16 طرح اختلاط درنظر گرفته شد و جمعا 192 نمونه بتنی ساخته شد. میزان مصرف ایروژل سیلیس به مقدار0، 4، 6، 8 درصد حجمی بتنی و میزان مصرف نانوتیوب کربنی به میزان 0، 03/0، 05/0 و 07/0 درصد وزنی بتن در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که ترکیبی از دو ماده نانوتیوب کربنی و ایروژل سیلیس علاوه بر بهبود شرایط مقاومت و دوام بتن باعث کاهش ضریب انتقال حرارت در بتن میگردد. به طوریکه بهترین حالت برای طرح اختلاط بتن، استفاده از 05/0 درصد نانوتیوب کربنی و 4 درصد ایروژل سیلیس مشاهده شد.
نانو تیوب کربنی
ایروژل سلیکا
بتن
مقاومت فشاری
انتقال حرارت
2019
03
21
71
79
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3175_bcb20f7745a91db25549277a8862a16f.pdf
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
تعیین توزیع دانهبندی سنگدانههای بتن و آسفالت با استفاده از استخراج ویژگی فیلترهای گابور و شبکههای عصبی
هادی
یعقوبی
حمید
منصوری
محمد علی
ابراهیمی فرسنگی
حسین
نظام آبادی پور
توزیع ابعادی سنگدانههای تشکیل دهنده بتن و آسفالت، از مهمترین پارامترها در کنترل طرحهای اختلاط بتن و آسفالت است که میتواند بر کیفیت نهایی، مقاومت و دوام بتن و آسفالت تاثیر گذار باشد. بهمنظور ارزیابی درصد اختلاط سنگدانهها، روش پردازش تصویری دیجیتال یک روش غیر مستقیم، سریع و قابل اعتماد است. در این تحقیق بر پایه یکی از روشهای استخراج ویژگیهای دیداری تصویر (فیلترهای گابور) و استفاده از شبکه های عصبی، الگوریتمی جهت تعیین توزیع دانهبندی تصاویر سنگدانههای تشکیل دهنده بتن و آسفالت ارائه شده است. تعداد 100 تصویر از سنگدانههای تشکیل دهنده بتن و آسفالت برای آموزش شبکه عصبی بهکار برده شد. سپس نتایج حاصله با نتایج تخمین خودکار دانهبندی سنگدانهها در نرم افزار Split-Desktop و همچنین تجزیه سرندی مقایسه شد. نتایج بهدست آمده بیانگر یک بهبود کلی در ارزیابی توزیع اندازه سنگدانههای تشکیل دهنده بتن و آسفالت و کاهش خطای 67% با استفاده از روش پیشنهادی نسبت به تخمین خودکار نرم افزار Split-Desktop است. همچنین در ارزیابی اندازههای 10F تا 100F، روش پیشنهادی بهبود 63%را نشان داد.
توزیع دانه بندی
سنگدانههای بتن و آسفالت
استخراج ویژگی تصویر
فیلترهای گابور
شبکههای عصبی
1970
01
01
81
94
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3177_9ecc241119baa6069dc6cec43ee791f5.pdf
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
بررسی آزمایشگاهی تأثیر محل اتصال ورقههای بتن توانمند الیافی پیشساخته در رفتار خمشی دالهای یکطرفه ضعیف
علی
خیرالدین
محمد
افروزنیا
احمد
دالوند
بتن توانمند الیافی (HPFRC)، به مصالحی شامل ملات سیمانی با سنگدانههای ریز و الیاف اطلاق میشود. ویژگی شاخص این مصالح آن است که تحت بارگذاری کششی، رفتار سختشوندگی کرنش از خود بروز میدهند. این مصالح توانمند میتوانند در بسیاری موارد نظیر بهسازی لرزهای اعضای ساختمانی به کار رود. در برخی موارد ظرفیت سازه را افرایش میدهیم تا با نیاز لرزهای آن برابر شود. به این افزایش ظرفیت سازه مقاومسازی میگویند. مقاومسازی میتواند با افزایش سختی و یا افرایش مقاومت انجام شود. ازاینرو در ادامه به مطالعه آزمایشگاهی 5 نمونه دال ضعیف یکطرفه که یک نمونه مرجع و مابقی در نواحی مختلف (کششی، فشاری و جوانب) با استفاده از ورقههای بتن توانمند الیافی مقاومسازی شدهاند، میپردازیم. نتایج بررسی آزمایشگاهی نشان داد که استفاده از ورقه بتن توانمند الیافی، باعث افزایش ظرفیت باربری تا دو برابر نمونه مرجع، جذب انرژی تا سه برابر نمونه مرجع و شکلپذیری تا بیست برابرنمونه مرجع میشود.
مقاومسازی
دال یکطرفه
بتن توانمند الیافی
تقویت خمشی
HPFRC
1970
01
01
95
107
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3276_cde46c35fb2c36adcb1f82fbeb69b5f8.pdf
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
تأثیر نانو ذرات گرافن بر روی مشخصات مکانیکی و دوام بتنهای ساخته شده با سیمان پرتلند
محمد رضا
محمدی
جمال
احمدی
محمدی
سمیه
نانو صفحات گرافن ساختار صفحهای دارند که هیدروفوب بوده و آب به دلیل عدم کشش سطحی گرافن بر روی این صفحات جذب نمیشود. استفاده از این مواد به دلیل سطح ویژه بالا و دانسیته پایین در کمترین مقدار می تواند تاثیر چشمگیری در خواص بتن داشته باشد بدون آنکه وزن بتن را افزایش دهد. این در حالیست که به دلیل ذات هیدروفوب این ذرات، پراکنش یکنواخت آن در بتن مشکل ساز است. در این پژوهش به مطالعه تاثیر استفاده از این نانو ذرات بر روی ویژگیهای بتن پرداخته شده است. برای این منظور و به دلیل عدم پراکنش مناسب گرافن، ابتدا نانوصفحات گرافن اکسید به روش هامر اصلاح شده از پولک های گرافیتی تهیه و بعد از پراکنش در بتن از طریق حرارت به گرافن احیاء گردیده است. در این پژوهش آزمایشگاهی از طرح های اختلاط بتنی شامل نمونههای بتنی با جایگزینی نانو اکسید گرافن در محیط های معمولی و شرایط اتوکلاو شده استفاده شده است. بر اساس نتایج آزمایش XRD پولک های گرافیتی به خوبی با استفاده از روش هامر اصلاح شده به نانوصفحات گرافن اکسید در داخل بتن تبدیل شده است.بر اساس نتایج بدست آمده، اندازه گیری خواص مکانیکی بتن، نشان دهنده افزایش و بهبود مشخصات مکانیکی بتن به مقدار قابل توجهی در نمونه های حاوی گرافن اکسید در محیط اتوکلاو شده می باشد. همچنین استفاده از این مواد موجب کاهش درصد جذب آب بتن شده است.
بتن
گرافن اکسید
گرافن
مقاومت مکانیکی
جذب آب
1970
01
01
109
118
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3410_57be97cd3c5d32c72537e35e47f747a9.pdf
تحقیقات بتن
2008-4242
2008-4242
1398
12
1
بررسی تأثیر جایگزینی پودر دیاتومیت به جای دوده سیلیسی در بتن پودری واکنشزا
جاوید
چاخرلو
بهمن
شروانی تبار
در تحقیق حاضر بعد از به دست آوردن طرح اختلاط بهینه و ساخت نمونه های بتن در آزمایشگاه بتن دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، برای بررسی تغییرات مقدار دودهسیلیسی با پودر دیاتومیت، با هدف کاهش قیمت تولید بتن پودری، شش طرح اختلاط حاوی صفر، 25، 50، 75 و 100 درصد پودر دیاتومیت و طرح آخر مجددا با افزایش 14 درصدی آب به دلیل اصلاح روانی و قطر پخش شدگی میز جریان درنظر گرفته شد. نمونههای ساخته شده در حمام آب با دمای 25 و 50 درجه سلسیوس در سنین 7، 28 و 90 روزه عملآوری شده و تحت آزمایش فشاری و کششی و درصد جذب آب 28 روزه و جذب آب حین عملآوری و میز جریان قرار گرفتند. نتایج نشانگر این نکته است که بیشترین مقاومت فشاری برای بتنی با 25% پودر دیاتومیت حاصل می شود که مقاومت فشاری آن 87.2مگاپاسکال در مدت 90 روز می باشد. نتایج آزمایشات به وضوح نشان داد که پودر دیاتومیت می تواند به عنوان جایگزین دوده سیلیسی در ساخت بتن پودری مورد استفاده قرار گیرد و همچنین نتایج حاکی از آن بود که دمای محیطی عملآوری تأثیرات قابل توجهی بر مقاومت اولیه بتن پودری واکنشزا دارد، بهطوریکه با افزایش دما مقاومت فشاری و کششی و جذب آب نیز بیشتر می شود
بتن پودری واکنشزا
پودر دیاتومیت
روانی
مقاومت فشاری
مقاومت کششی
1970
01
01
119
132
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3411_6743263f7ab9f6446a4b58c137aa2551.pdf