TY - JOUR ID - 3178 TI - بررسی آزمایشگاهی تاثیر استفاده از الیاف‌های میکرو و ماکرو پلیمری بر مشخصات فیزیکی، مکانیکی و سایش روسازی‌های بتن غلتکی JO - تحقیقات بتن JA - JCR LA - fa SN - 2008-4242 AU - سبحانی, جعفر AU - پورخورشیدی, علیرضا AU - رمضانیان پور, علی اکبر AU - نعمتی چاری, مهدی AU - لطفی, محمد مهدی AD - مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی AD - عضو هیات علمی بخش فناوری بتن مرکز تحقیقات ، راه ، مسکن و شهرسازی AD - عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) AD - استادیار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی AD - دانشگاه امیرکبیر Y1 - 1970 PY - 1970 VL - 12 IS - 1 SP - 5 EP - 13 KW - بتن غلتکی KW - الیاف پلیمری KW - روسازی KW - خواص مکانیکی KW - مقاومت سایشی DO - 10.22124/jcr.2018.10934.1306 N2 - بتن غلتکی نوع خاصی از طرح مخلوط بتن است که دارای مواد اولیه مشابه با بتن معمولی ولی با نسبت‌های متفاوت‌تر و همچننین بدون اسلامپ ساخته می‌شود. کاربرد بتن غلتکی با توجه به سهولت اجرای آن و مزایای فنی و اقتصادی به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح در روسازی‌های جاده ها مطرح می‌باشد. به همین دلیل ارتقاء مشخصات مکانیکی و دوام آن اهمیت بسزایی دارد. استفاده از الیاف می‌تواند خواص بتن را ارتقاء دهد لیکن در زمینه بتن غلتکی دانش کمی موجود است. در این مقاله تاثیر استفاده از الیاف سنتز شده پلیمری رفتار فیزیکی و مکانیکی بتن غلتکی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور 3 طرح مخلوط بتن غلتکی با استفاده از الیاف‌های پلیمری طول کوتاه (میکرو) و طول بلند (ماکرو) ساخته شد. آزمایش های مکانیکی شامل مقاومت فشاری و مقاومت خمشی، مشخصات فیزیکی و همچنین سایش انجام گردید. نتایج آزمون‌ها نشان داد که استفاده از الیاف باعث بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی و مقاومت سایشی روسازی بتن غلتکی میگردد. UR - https://jcr.guilan.ac.ir/article_3178.html L1 - https://jcr.guilan.ac.ir/article_3178_36089a9d9456d81f1234cf7f63c28f0d.pdf ER -