دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
3
1
2010
04
01
ارائۀ الگوی بارجانبی برای طراحی لرزهای قا بهای خمشی منظم
97
105
FA
عبدالله
حسینی
hosseiniabdy@ut.ac.ir
محمد
شفیعی
هدف از این تحقیق، توسعه الگوی جانبی بهبود یافته برای طراحی سازه قابهای خمشی میباشد. این الگوی بارها براساس رفتار غیرالاستیک بوده و مؤلفه اصلی روش طراحی لرزهای پیشنهادی برای محدود کردن خسارت در سیستم و توزیع یکنواخت آن در ارتفاع میباشند. انتظار میرود با استفاده از این الگوی بارها، توزیع یکنواختی از ضرایب شکلپذیری در کلیۀ طبقات حاصل شود بهطوریکه این توزیع در مقایسه با توزیعهای بهدست آمده از الگوهای بار جانبی و طراحیهای آئیننامهای، بسیار یکنواختتر باشد.
الگوی بار,طراحی لرزهای,قاب خمشی
https://jcr.guilan.ac.ir/article_804.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_804_f60a5affaccf37330695d0a6445958fa.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
3
1
2010
04
01
بررسی ساخت بتن خودتراکم با استفاده از درشتدانههای بازیافتی
9
20
FA
پیام
حسینی
p.hosseini@civil.sharif.edu
علیرضا
خالو
محمد مهدی
خداویردی زنجان
ساخت بتنهای بازیافتی به عنوان یک استراتژی اساسی جهت دستیابی به توسعه پایدار محسوب میگردد. اغلب بتنهای بازیافتی شامل سنگدانههای بازیافتی در قسمت ریزدانه و درشتدانه و بخش پودری بازیافتی شامل فیلر و پوزولان میباشند. بهکارگیری مواد زائداتی در جهت جایگزینی با مصالح طبیعی اولیه اولاً منجر به کاهش اثرات زیست محیطی این مواد و ثانیاً موجب حفظ منابع طبیعی برای نسل-های آینده میگردد.
هدف از انجام این پژوهش، بهکارگیری سنگدانههای بازیافتی به عنوان درشتدانه با درصدهای جایگزینی مختلف نسبت به درشتدانه طبیعی(0، 25%، 50%، 75% و 100%)، جهت ساخت بتنهای خودتراکم میباشد. براساس نتایج بهدست آمده از تستهای رئولوژی بتن خودتراکم، بهکارگیری سنگدانههای بازیافتی موجب افت خواص رئولوژیک بتنهای خودتراکم میگردد و دستیابی به خواص خودتراکمی را دشوار میسازد. البته با توجه به نتایج تحقیق، جایگزینی 25% درشتدانۀ بازیافتی با درشتدانۀ غیربازیافتی (طبیعی) منجر به ساخت بتن خودتراکم گردیده است.
سنگدانه بازیافتی,بتن بازیافتی,ویژگی های رئولوژیک,بتن خود تراکم
https://jcr.guilan.ac.ir/article_805.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_805_146a5d0ad322ce846a0499224deed7a1.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
3
1
2010
04
01
طراحی و اصلاح خواص بتن بدون اسلامپ و پیشبینی مقاومت فشاری آن با استفاده از روش فازیعصبی تطبیقی
21
31
FA
میثم
نجیمی
najimi@bhrc.ac.ir
جعفر
سبحانی
sobhani@bhrc.ac.ir
علیرضا
پورخورشیدی
بتنهای بدون اسلامپ به بتنهای با اسلامپ mm 25-0 اطلاق میشود که کاربرد وسیعی در تولید قطعات بتن پیشساخته دارند. در این مقاله، ابتدا روش ACI 211.3 برای طراحی این نوع بتنها ارائه شده که بر مبنای این روش، 32 طرح مخلوط بتنی در آزمایشگاه ساخته شده است. تعدادی از این طرحها با استفاده از میکروسیلیس و پوزولان به عنوان مواد جایگزین سیمان، و پودر سیلیس به عنوان پرکننده ساخته شدهاند که از میان آنها، 5 طرح بهینه با توجه به خواص مقاومتی و نفوذپذیری تحت فشار آب انتخاب و معرفی شد. همچنین با استفاده از سیستم فازی-عصبی تطبیقی ANFIS مقاومت 28 روزة بتنهای بدون اسلامپ مورد پیشبینی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان میدهد که روش ACI 211.3 براساس مشخصات سنگدانههای مصرفی موجود در کشور، مقدار آب زیادی را برآورد میکند و معمولاً لازم است مقدار آب مصرفی طرح کاهش داده شود. به علاوه با استفاده از مواد جایگزین سیمان مانند میکروسیلیس و پوزولانها، و مواد پرکننده میتوان مقدار سیمان را در طرح مخلوطهای بتن بدون اسلامپ کاهش داده و به عملکرد مناسبی دست یافت. همچنین نشان داده شد سیستم ANFIS قابلیت پیشبینی مقاومت فشاری 28 روزة بتن بدون اسلامپ را با دقت بسیار بالایی دارد. اهمیت این پیشبینی از آنجا مشخص میشود که نتایج مقاومت فشاری نمونهها بسیار نزدیک یکدیگر بوده و این سیستم با توجه به طبیعت فازی و بهرهگیری از الگوریتم آموزشی کاهش گرادیان خطا، قابلیت تفکیک و پیشبینی صحیح این شاخص را دارد.
بتن بدون اسلامپ,مقاومت فشاری,روش فازی,عصبی تطبیقی ANFIS
https://jcr.guilan.ac.ir/article_806.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_806_c2bb7ca06d9f09419e53a7bc433effe2.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
3
1
2010
04
01
مدلسازی اجزای محدود جهت تخمین ظرفیت خمشی و میزان بازتوزیع لنگر در اعضای خمشی سراسری قابهای بتن مسلح تقویت شده با ورقهای CFRP
33
41
FA
فرهنگ
فرحبد
farhangfarahbod@yahoo.com
بازتوزیع لنگر از جمله ویژگیهای اعضای خمشی سراسری به شمار میرود و تخمین صحیح میزان بازتوزیع لنگر و ظرفیت باربری در قابهای سراسری تقویت شده با ورقهای FRP به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. برآورد واقعبینانة میزان بازتوزیع لنگر، حتی میتواند به طراحی براساس آن، در قابهای سراسری تقویت شده با ورقهای کامپوزیت منتهی شود. لذا مقالة حاضر، با استفاده از روش اجزای محدود، به بررسی تحلیلی ظرفیت خمشی و میزان بازتوزیع لنگر قابهای سراسری تقویت شدة خارجی با ورقهای CFRP میپردازد. برای این منظور، 6 نمونة آزمایشگاهی شامل 2 نمونة کنترلی تقویت نشده و 4 نمونة تقویت شده، با در نظر گرفتن متغیرهای میزان فولاد طولی، و مقادیر مختلف ورق CFRP در نرم افزار ANSYS مدلسازی سه بعدی و تحلیل غیرخطی شدند. نتایج حاصل از تحلیل برمبنای این نرمافزار، انطباق نسبتاً مناسبی را با نتایج آزمایشگاهی موجود نشان داد. به علاوه توانایی مدلسازی اجزای محدود را در تخمین و برآورد ظرفیت خمشی و همچنین میزان بازتوزیع لنگر در اینگونه قابهای تقویت شده به اثبات رساند.
ورقهای FRP,باز توزیع لنگر,اعضای خمشی سراسری بتن مسلح,تحلیل غیرخطی
https://jcr.guilan.ac.ir/article_807.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_807_8acf2b905cb38c85a9caa23c0fd9b850.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
3
1
2010
04
01
بررسی عملکرد مکانیکی و دوام بتن پلیمری تهیه شده از رزین پلیاستر
43
49
FA
مسعود
جمشیدی
masoud52@yahoo.com
بتن پلیمری به دستهای از مواد بتنی اطلاق میشود که در آن مادۀ چسباننده سیمان پرتلند با رزین پلیمری جایگزین شده باشد. کاربرد بتنهای پلیمری از اواسط قرن بیستم میلادی آغاز شد. کاربرد این مواد با توجه به تنوع و کیفیت محصولات توسعه یافت. امروزه کاربرد بتنهای پلیمری با توجه به قیمت زیادتر نسبت به بتن معمولی، به موارد خاص محدود شده است.
در مقاله حاضر، خصوصیات مکانیکی (مقاومتهای فشاری، خمشی و سایشی) و عمق نفوذآب تحت فشار یک نوع بتن پلیمری تهیه شده از رزین پلیاستر غیراشباع ارتوفتالیک تولید داخل بررسی شده و نتایج با عملکرد بتن معمولی با نسبت آب به سیمان 4/0 مقایسه شد. همچنین دوام این بتنها در محیط اسید سولفوریک بسیار غلیظ طی 10 ماه بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد که مقاومت مکانیکی بتن پلیمری در زمانهای اولیۀ عملآوری بیش از سه برابر و در دراز مدت بیش از دو برابر مقاومت مکانیکی بتن معمولی است. همچنین نتایج نشان داد که نمونههای بتن معمولی کمتر از سه ماه در محیط اسید سولفوریک غلیط دوام داشته و دچار تخریب شدید شدند، در حالیکه نمونههای بتن پلیمری پس از 3 و 10 ماه قرارگیری در معرض اسید خورنده به ترتیب کمتر از 10 و 20 درصد افت مقاومت فشاری نشان دادند.
بتن,بتن پلیمری,رزین,پلیاستر,مقاومت مکانیکی,دوام
https://jcr.guilan.ac.ir/article_808.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_808_44433881e2c06f741c15be659f014d43.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
3
1
2010
04
01
مقایسۀ مقاومتی بتنهای حاوی الیاف برای تولید ورقهای بتنی با مقاومت بالا
51
59
FA
مهراد
آرام
mehrad_aram@yahoo.com
حسین
میسمی
درحال حاضر اهمیت مقاوم سازی لرزهای ساختمانها درمناطق لرزهخیز بر کسی پوشیده نیست. با توجه به اینکه ساختمانهای بتن آرمه موجود عموماً براساس آییننامههای قدیمی بدون در نظر گرفتن اثر نیروهای زلزله طراحی و ساخته شدهاند و آییننامههای جدید لرزهای را برآورده نمیکنند لذا این ساختمانها باید مورد مقاومسازی قرار گیرند. تحقیق در ضوابط مادۀ HPFRCC به عنوان یکی از مناسبترین روشهای مقاوم سازی موضعی اعضای ساختمانهای بتنآرمه از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. برای تعمیر ساختمانهای بتنآرمه آسیبدیده در اثر زلزله و یا برای اجرای مقاومسازی لرزهای ساختمانهای بتنآرمۀ موجود از روشهای مختلفی میتوان استفاده نمود. در رابطه با ترمیم و یا تقویت اعضای بتنآرمه در حال حاضر دو روش استفاده از ورقهای فولادی و استفاده از ورقهایFRP مطرح میباشند. هرکدام از این دو روش دارای نکات ضعف و قوت خاصی میباشند. از نکات ضعف هر دو روش می توان به ناهمگون بودن این مواد با بتنآرمه و ناهماهنگی در خصوصیات و رفتار آنها اشاره نمود، تحقیقات اولیه نشان داده است که مادۀ جدید HPFRCC که اساساً یک بتن مقاومت بالا با الیاف فولادی، شیشهای، آرامیدوکربنی است هماهنگی رفتاری مناسبتری با بتن داشتهاند و از نظر مقاومت خمشی و برشی در حد دو ماده دیگر می توانند مقاومت بتنآرمه را افزایش دهند. در این مقاله سعی بر مقایسه کامل بین بتنهای حاوی الیافهای فوق از نظر مقاوت فشاری و کششی برای تولید ورقهای بتنی با مقاومت بالا شده که در آخر نمونههای حاوی الیاف فولادی نتایج مقاومت کششی و فشاری بهتری برای تولید این ورقها نسبت به بقیۀ نمونهها داشته است.
مقاومسازی,ورق بتنی,الیاف فولادی,الیاف شیشه,الیاف آرامید
https://jcr.guilan.ac.ir/article_809.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_809_3435ac26e0aa90f8672318e5fc9d6ffd.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
3
1
2010
04
01
بررسی توزیع تنش و مقاومت خمشی بتن سبک سازه ای
61
72
FA
علی رضا
انتظاری
a.entezari@azaruniv.edu
جمشید
اسماعیلی
0000-0002-7908-0108
esmailij@yahoo.co.uk
در این تحقیق توزیع تنش بتن سبک (LWAC) بررسی شده است. تحقیقات زیادی روی رفتار سازهای LWAC انجام شده است، اما هنوز مشخصات آن به خوبی مشخصات بتن معمولی (NWC) شناخته نشده است. مقررات زیادی در آییننامههای مختلف به صورت روابط و توصیهنامه برای طراحی سازههای بتنآرمه که برای NWC کاربرد دارد ارائه شده است. به علت نقش متفاوت سنگدانهها در LWAC و NWC، لازم است رفتار سازهای LWAC بیشتر ارزیابی شود. رفتار تنش ـ کرنش بتن یکی از مشخصاتی است که به عنوان پارامترهای طراحی بهکار گرفته میشود. در این تحقیق منحنی تنش ـ کرنش محصور نشده LWAC ساخته شده با اسکوریا و پومیس مورد مطالعه قرار گرفت. در کل 27 مخلوط بتن LWAC ساخته شده با اسکوریا و پومیس آزمایش شده و روابط تنش ـ کرنش آنها مطالعه گردید. نتایج آزمایش نشان میدهد که بلوک تنش مستطیلی مورد نیاز برای طراحی سازههای LWAC نیاز به توجه بیشتری دارد. ظرفیت خمشی تخمینی با روابط موجود در آییننامهها در مقایسه با ظرفیت خمشی تجربی برای LWAC بزرگتر است که شرایط غیرایمنی برای سازه ایجاد میکند. در این مطالعه، معادلات جدید براساس رفتار تنش ـ کرنش LWAC ارائه شده است که میتواند به پیشبینی مطمئنتر مقاومت خمشی نهایی منجر شود.
اسکوریا,بتن سبک,پارامتر بلوک تنش,پومیس,منحنی تنش ـ کرنش
https://jcr.guilan.ac.ir/article_810.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_810_3bd2803dfa96c3d57746e0b7c6a9ef4b.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
3
1
2010
04
01
تحلیل فنّی روشهای نرم افزاری در طرّاحی روسازی بتنی غیرمسلّح درزدار
73
87
FA
ابوالفضل
حسنی
hassani@modares.ac.ir
منصور
فخری
ابوالفضل
گلمحمدی
با توجه به پیچیدگی رفتار بستر و دال روسازی و گوناگونی بار وارده به روسازی، تحلیل آن برای محاسبۀ تنشها و تغییرمکانها با دست یک کار بسیار دشوار بوده و استفاده از نرمافزارهای کاربردی روز برای طرّاحی روسازی بتنی اجتنابناپذیر است. در این تحقیق دو نرمافزارKENSLABS و EverFE که از نرمافزارهای تحلیل روسازی بتنی غیرمسلّح درزدار میباشند، مورد بررسی قرارگرفته و نتایج تحلیل یک دال نمونه با استفاده از این نرمافزارها با روش تحلیلی وسترگارد مورد مقایسه قرارگرفتهاند. مدل بستر مورد استفاده در نرم-افزارها و در روش وسترگارد، مدل وینکلر بوده لذا مقایسۀ نتایج امکانپذیر میباشد. یکی از مدلهای سازهای که برای تحلیل دال بهکار میرود، روش المان محدود است، که روش تحلیلی وسترگارد و نرمافزارهای مذکور همگی از این روش در تحلیل دال استفاده میکنند. برای مقایسۀ نتایج تحلیل در این سه روش، دالی به طول 57/4 و عرض 65/3 با ضخامتهای مختلف و بار 80 کیلونیوتن مورد تحلیل قرارگرفته است. این دال در سه حالت بار در گوشه، بار در لبه و بار در داخل دال مورد ارزیابی قرارگرفته و جداول و نمودارهایی برای بررسی نتایج هر روش به تفکیک ارائه شده است. در مقایسۀ نتایج بین سه حالت بارگذاری، مشخص گردید در حالت بار در گوشه برای دال با بستر مایع بیشترین تنشها وجود داشته و با افزایش ضخامت دال اختلاف بین تنشها در سه حالت بار انتخاب شده کاهش مییابد. همچنین مشاهده گردید که نرمافزار EverFE به دلیل انجام المانبندی در راستای ضخامت دال، نتایج دقیقتری را نسبت به دو روش دیگر ارائه میدهد.
روسازی بتنی,نرمافزار تحلیل روسازی,EverFE,KENPAVE,KENSLABS
https://jcr.guilan.ac.ir/article_811.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_811_1f8008ff4511bdbb3ffe85a77ffbb535.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
3
1
2010
04
01
مدلسازی المان محدود تاثیر نوع سنگدانه های بتن در بازشدگی درز در روسازی های بتنی
89
95
FA
علی منصور
خاکی
mkhaki@iust.ac.ir
احسان
آزادروش
مدل سهبعدی المانمحدود برای بررسی تاثیر نوع سنگدانهها در میزان نیروی محوری لازم برای بازشدگی درز در روسازیهای بتنی، با استفاده از برنامۀ شبیهساز Abaqus همراه با جزئیات روش مدلسازی ارائه شده است. برای مدلسازی داول و بتن از المانهای نوع Solid آجری دارای 8 گره، استفاده شده است. شبیهسازی رفتار پلاستیک بتن با استفاده از مدل Concrete Damage Plasticity انجام شده است. تماس بین سطح خارجی داول و بتن اطراف آن از نوع تماس سطح با سطح در حالت سخت مدل شده است. آنالیز در حالت Explicit انجام گرفته است. اثر سنگدانهها با در نظر گرفتن تأثیر آنها در ضریب انبساط حرارتی بتن مد نظر است. مدل اصلی شامل یک بلوک بتنی و یک داول است که داول از درون آن بیرون کشیده میشود. انقباض بتن در مرحلۀ گیرش با تعریف یک فیلد حرارتی منفی برای بتن مدلسازی شده است. در مورد هر نوع سنگدانه مدل با ضریب انبساط حرارتی مربوطه آنالیز شده و نیروی کشندۀ لازم و فشار تماسی وارد شده از بتن به داول محاسبه شده است. یافتههای به دست آمده از این مقایسه و اعتبارسنجی آنها با نتایج آزمایشگاهی یک تحقیق اخیر، نشان میدهد که مدل ارائه شده به خوبی میتواند تغییرات فشار تماسی ناشی از اثر نوع سنگدانه-های مخلوط بتن در روسازیهای بتنی را پیشبینی کند. نتایج نشان میدهد که با افزایش ضریب انبساط حرارتی بتن با تغییر نوع سنگدانهها، نیروی محوری لازم برای بازشدگی درز افزایش مییابد.
روسازی بتنی,داول,مدلسازی المان محدود,ضریب انبساط حرارتی,Abaqus
https://jcr.guilan.ac.ir/article_812.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_812_35735cccad307adff46cfcdf34ba003d.pdf