ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر فوق روان کننده ها بر رئولوژی بتن خودتراکم برای زمان ها و دماهای مختلف
در طرح مخلوط بتن خودتراکم، عملکرد فوق روان کننده ها بهشدت تحت تأثیر دمای محیط قرار دارد؛ این موضوع به علت آن است که درجه حرارت وابسته به سرعت هیدراسیون، بر نرخ جذب فوق روان کننده به مخلوط بتن خودتراکم تأثیر میگذارد. در این تحقیق دمای مخلوط های بتن با توجه به شرایط محیطی فصلهای مختلف انتخاب شده است. بنابراین پس رساندن دمای بتن به دمای محیط، خواص رئولوژی بتن تازه خودتراکم حاوی پلی کربوکسیلات و نفتالین سولفونات بهعنوان یک تابع از زمان اختلاط، دما و مقدار مواد افزودنی با نسبت آب به سیمان 42/0، مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج بهدستآمده از تنش جاری شدن و لزجت پلاستیک حاصل از دستگاه رئومتر در طول زمان 60 دقیقه، پلیکربوکسیلات نسبت به نفتالین سولفونات سبب بهبود رئولوژی یعنی تنش جاری کمتر و لزجت پلاستیک بیشتر میشود ولی با این وجود، ازآنجاییکه نفتالین سولفونات سبب افت اسلامپ کمتر میشود بنابراین با استناد به این امر، نفتالین سولفونات سبب حفظ سیالیت بیشتری میشود. همچنین با استناد به نتایج تحقیق، باید برای بهبود رئولوژی از بالا رفتن دمای بتن و زمان بتن ریزی کاست، زیرا در غیر این صورت، باعث سخت شدگی بتن و درنتیجه کاهش رئولوژی میشود.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_4052_e947f96d99a5f0934b25e79072c33268.pdf
2020-03-20
1
12
10.22124/jcr.2020.12916.1355
بتن خودتراکم
دما
رئولوژی
پلی کربوکسیلات
نفتالین سولفونات
علی اکبر
شیرزادی جاوید
shirzad@iust.ac.ir
1
دانشگاه علم و صنعت ایران - دانشکده مهندسی عمران
LEAD_AUTHOR
پرویز
قدوسی
hoddousi@iust.ac.ir
2
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
علی
زال نژاد
alizalnejad2357@gmail.com
3
دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
سجاد
میرولد
mirvalad@iust.ac.ir
4
دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی آزمایشگاهی سیستم دیوار همبسته دوگانه پسکشیده مجهز به ادوات اصطکاکی در ناحیه اتصال تیر به دیوار
سیستم دیوار بتنی همبسته دارای مقاومت، سختی و شکلپذیری مطلوبی میباشد و به عنوان یک سیستم سازهای مناسب برای ساختمانها مورد توجه است. با این حال این سیستم سازهای همچون سایر سیستمهای متعارف، بعد از زلزلههای بزرگ متحمل تغییرشکلهای ماندگار شده که منجر به عملیات تعمیر و بهسازی گسترده و هزینهبری میشود. سیستم دیوار همبسته دوگانه پسکشیده از جمله سیستمهای لرزهای جدیدی است که دارای قابلیت مرکزگرایی میباشد. در این سیستم، تیر همبند در دیوار فرو نمیرود و همبندی دیوارهای بتنی به وسیلهی پیشتنیده کردن تیر همبند با کابلهای پرمقاومت انجام میشود. در این تحقیق به بررسی آزمایشگاهی رفتار تیر همبند فولادی پسکشیده مجهز به ادوات استهلاک انرژی اصطکاکی در ناحیه اتصال به دیوار بتنی پرداخته میشود. سه نمونه با مقیاس 2⁄3 تحت بار چرخهای شبهاستاتیکی مورد آزمایش قرار گرفت. نمونهها شامل یک نمونه کنترلی فاقد سیستم استهلاک انرژی و دو نمونه مجهز به ادوات اصطکاکی با سطوح مختلف پیشتنیدگی بود. ادوات اصطکاکی در ناحیه اتصال تیر به دیوار به منظور استهلاک انرژی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد نمونههای مجهز به ادوات اصطکاکی توانایی تحمل تغییرشکلهای غیرخطی بزرگ، بدون تغییرشکل ماندگار و بدون خسارت قابل ملاحظه در سیستم را دارند و رفتار لرزهای پایداری تا دریفت 8% ارائه میدهند. افزودن ادوات اصطکاکی سبب افزایش 47% تا 62% ظرفیت باربری و افزایش قابلتوجه ظرفیت استهلاک انرژی نمونهها شده است. با افزایش 30% در نیروی پیشتنیدگی ادوات اصطکاکی، ظرفیت باربری حدود 10%، میانگین نسبت استهلاک انرژی نسبی حدود 15% و میانگین ظرفیت استهلاک انرژی تجمعی حدود 33% افزایش یافته است.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_4053_d17fa0283bae7a16344ea36cea2cdeba.pdf
2020-03-20
13
26
10.22124/jcr.2020.13756.1377
دیوار همبسته دوگانه
پسکشیدگی
جابجایی ماندگار
وسایل اصطکاکی
رفتار چرخهای
محمد سجاد
زارعیان
zareian@mail.um.ac.ir
1
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
AUTHOR
محمدرضا
اصفهانی
esfahani@um.ac.ir
2
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
عبدالله
حسینی
hosseiniaby@ut.ac.ir
3
دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عملکرد لرزه ای پایه های پل بتن آرمه تقویت شده با جدار فولادی
در این مقاله، رفتار لرزه ای ستون های بتنی تحت بارهای چرخه ای در قالب رفتار نیرو-تغییرمکان، میزان جذب انرژی و شکل پذیری مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا از روش المان محدود در برنامه ی اپنسیس استفاده شد. ابتدا از مدل آزمایشگاهی جهت اعتبارسنجی مدل عددی استفاده شد و پس از تطبیق مناسب پاسخ های مدل عددی با مدل آزمایشگاهی و اطمینان از اعمال نوع بارگذاری، شرایط مرزی نیرویی و تغییرمکانی و نوع المان های بکار گرفته شده، مدل عددی المان محدود بسط داده شد. متغیرهای اصلی در این مطالعات ضخامت روکش های فولادی، فاصله ی بین خاموت های عرضی و مقاومت فشاری بتن بودند. نتایج مطالعات عددی نشان داد که در صورت استفاده از بتن با مقاومت پایین و کمترین ضخامت جدار فولادی، جذب انرژی، شکل پذیری و حداکثر ظرفیت باربری را می توان 4.4 برابر، 1.66 برابر و 2.5 برابر نسبت به نمونه ی مرجع نمود.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_3744_2fa7fd3b7ebb750d3d3a44edec379748.pdf
2020-03-20
27
38
10.22124/jcr.2019.6231.1151
بهسازی
جدار فولادی
شکل پذیری
بارگذاری چرخه ای
مهدی
عبادی جامخانهء
m.ebadi@du.ac.ir
1
دکتری سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
مسعود
احمدی
ahmadi.info85@gmail.com
2
دکتری سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
AUTHOR
علی
خیرالدین
kheyroddin@semnan.ac.ir
3
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان و عضو قطب علمی مهندسی و مدیریت زیرساختهای عمرانی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر مواد افزودنی کریستال شونده بر خود ترمیمی بتن
ترک خوردگی در سطح بتن موجب کاهش دوام مصالح می گردد. بنا براین، با جلوگیری از توسعه ترکهای کوچک در هنگام وقوع آن از به وجود آمدن ترکهای بزرگ تر پیشگیری میشود. یک روش افزودن موادی است که بتن بتواند در هنگام ایجاد ترک، خودش را ترمیم کند. هدف اصلی بررسی تاثیر مواد افزودنی کریستالی شونده (4% وزن سیمان)، بر خودترمیمی بتن در سه شرایط محیطی و مقایسه آن با بتن شاهد است. ترمیم به وسیله آزمایش نفوذپذیری بر روی نمونههای ترک خورده مختلف بررسی گردید و بستهشدگی فیزیکی ترک توسط میکروسکوپ نوری و با استفاده از پارامترهای هندسی ترک اندازهگیری شد. بازشدگی ترکهای بررسی شده زیر 400 میکرومتر است و برای این ترکها به مدت 42 روز فرصت ترمیم در نظر گرفته شد. نتایج نشان میدهد که ترتیب نرخ ترمیم برای همه نمونهها در سه شرایط محیطی غوطهور در آب(نزدیک 85/0)، تر و خشک شدنهای متناوب(نزدیک 59/0)و خشک(نزدیک 265/0-) بدست آمد.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_4054_6e7157cd2e0431dcf7c8af3725a37118.pdf
2020-03-20
39
51
10.22124/jcr.2020.12357.1338
: بتن
خودترمیم
مواد افزودنی کریستال شونده
دوام
نفوذپذیری
سید حسین
قاسم زاده موسوی نژاد
h.mosavi@guilan.ac.ir
1
استادیار گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه گیلان.
LEAD_AUTHOR
محمد
رمضانی خواجه غیاثی
cvengmr@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی، دانشگاه گیلان.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر پودر ولاستونیت بر خواص بتن تازه خودتراکم
استفاده از افزودنی های معدنی در بتن خودتراکم به عنوان جایگزین بخشی از سیمان نه تنها می تواند خواص مهندسی و دوام بتن را بهبود بخشد، بلکه در کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از تولید سیمان موثر می باشد. با اینحال، با توجه به حساسیت بالای بتن خودتراکم نسبت به مواد تشکیل دهنده آن، مطالعه دقیق عملکرد افزودنی های معدنی در ساختار بتن خودتراکم امری کاملا ضروری است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی خواص بتن تازه خودتراکم حاوی پودر ولاستونیت در مقایسه با دوده سیلیس و زئولیت می باشد. لذا 18 اختلاط بتن خودتراکم در چهار گروه با نسبت های مختلف آب به چسباننده و میزان افزودنی طراحی و تولید شد. بلافاصله پس از ساخت مخلوط های بتن خودتراکم، خواص بتن تازه توسط جریان اسلامپ، شاخص پایداری چشمی، زمان رسیدن جریان اسلامپ به قطر 50 سانتیمتر (T50)، قیف V شکل، حلقه J و شاخص الک پایداری ارزیابی شد. نتایج بتن تازه خودتراکم نشان می دهد هرچند صرفنظر از میزان آب به چسباننده، استفاده از ولاستونیت سبب کاهش میزان جریان اسلامپ می گردد، ولاستونیت در مقایسه با زئولیت و دوده سیلیس تقاضا برای مصرف کاهنده شدید آب را کاهش داده است. همچنین افزایش لزجت و بهبود قابلیت عبورکنندگی در صورت استفاده از ولاستونیت در بتن خودتراکم مشاهده شد. نتایج شاخص الک پایداری نیز نشان از مقاومت مطلوب در برابر جداشدگی در صورت حضور ولاستونیت در بتن خودتراکم دارد.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_4050_d60a71eff3bdc3eb73ce641bb4e8f455.pdf
2020-03-20
53
65
10.22124/jcr.2020.13137.1362
بتن تازه خودتراکم
ولاستونیت
افزودنی های متداول
کارایی
علیرضا
عبدالرسول
alirezaabdolrasool@gmail.com
1
گروه مهندسی عمران، دانشگاه گلستان، دانشکده فنی-مهندسی گرگان، ایران
AUTHOR
سید یاسین
موسوی
s.yasinmousavi@yahoo.com
2
دانشگاه گلستان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی ضریب محصورشدگی جانبی ستون های بتنی محصور شده با FRP به وسیله شبکه عصبی مصنوعی
محصور نمودن ستون یکی از پرکاربردترین روشهای مقاومسازی ساختمان محسوب میشود. محصور نمودن ستونهای بتنی با ورقههای FRP به دلیل ویژگیهایی که دارد از جمله روشهای نوین مقاومسازی سازهها محسوب میگردد. آزمایشهایی که با اعمال فشار محوری به ستونهای دارای گردگوشگی انجام گرفته است، نشان میدهد که هرچه ستون به مقاطع دایرهای نزدیکتر شود، رفتار آن بهبود مییابد. اگرچه رفتار ستونهای بتنآرمه محصور شده با FRP یا دارای آرماتور عرضی توسط پژوهشگران زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است، اما تحقیق در مورد دورپیچ نمودن ستون با FRP زمانی که آرماتورهای عرضی پاسخگوی محصورشدگی مورد نیاز ستون نیستند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله مدلهای مختلفی از ضریب محصورشدگی جانبی ارائه شده است همچنین با در نظر گرفتن نتایج 114 آزمایش معتبر و تاثیر پارامترهای مهمی از جمله طول و عرض مقطع ستون، ضخامت ورق FRP، مقاومت فشاری بتن، مدول الاستیسیته FRP و شعاع گردشدگی گوشههای بتن، مدل جدیدی با استفاده از شبکه عصبی ارائه شده است که با استفاده از آن میتوان ضریب محصورشدگی جانبی ستونهای محصور شده را با دقت بالایی پیشبینی کرد. در نهایت، آنالیز حساسیت به منظور بررسی میزان تاثیر هر پارامتر ورودی روی پارامتر خروجی نیز انجام گرفته و نتایج آن ارائه شد. با توجه به دقت بالای مدل پیشنهادی توسط شبکه عصبی بدین ترتیب برای محاسبه ضریب محصورشدگی جانبی ستونی که پارامترهای آن در بازه پارامترهای تعریف شده در این مطالعه باشد دیگر نیازی به صرف هزینه و زمان برای مطالعه آزمایشگاهی آن ستون نمیباشد.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_4028_bec9d35a7a6e7ba842f0105861381105.pdf
2020-03-20
67
80
10.22124/jcr.2020.12174.1335
مقاوم سازی
ستون بتن آرمه
FRP
شبکه عصبی مصنوعی
محصورشدگی
احسان
درویشان
darvishan@riau.ac.ir
1
استادیار، گروه عمران، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه آزمایشگاهی خواص مکانیکی و ریزساختار ملات سیمانی حاوی پودر میکروسیلیس و سرباره کورهآهنگدازی در شرایط پس از دماهای بالا
در این مقاله به مطالعه آزمایشگاهی عملکرد پس از حرارت ملاتهای سیمانی حاوی میکروسیلیس و سرباره کوره آهنگدازی پرداخته شد. بدین منظور نمونههای ملات در قالبهای استاندارد جهت انجام تست مقاومت فشاری، کششی و خمشی حاوی 7، 14 و 21 درصد پوزولان بعنوان جایگزین سیمان مصرفی ساخته شد. همچنین بمنظور انجام عملیات حرارتی، نمونهها در کوره الکتریکی در دماهای 100، 250، 500، 700 و 900 درجه سانتیگراد با نرخ افزایش دمای استاندارد قرار گرفته و پس از اتمام فرآیند حرارتدهی و سردشدن نمونهها، آزمایشات لازم بر روی هر یک انجام شد. نتایج نشان داد که بیشترین تأثیر استفاده از سرباره کوره آهنگدازی و میکروسیلیس به ترتیب در دماهای پایین (تا 250 درجه سانتیگراد) و دماهای بالا (500 درجه سانتیگراد و بالاتر) با رشد 73% و 180% مقاومت فشاری، 45% و 100% مقاومت کششی و 106% و 112% مقاومت خمشی قابل مشاهده است. همچنین با افزایش دما، اندازه دانه نمونههای حاوی میکروسیلیس و سرباره کوره آهنگدازی در آزمایش XRD، دچار افت کمتری تا حدود 6 درصد نسبت به نمونه شاهد شده است.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_4049_661a3b5f0d5b60af8e8f5cf3c752e514.pdf
2020-03-20
81
97
10.22124/jcr.2020.12238.1334
ملات سیمانی
میکروسیلیس
سرباره کوره آهنگدازی
حرارت
آزمایش XRD
قاسم
پاچیده
ghpachideh@semnan.ac.ir
1
دانشگاه سمنان
AUTHOR
مجید
قلهکی
mgholhaki@semnan.ac.ir
2
هیات علمی
LEAD_AUTHOR
امین
مشتاق
amin.moshtagh@ugsr.ir
3
دانشگاه گرمسار
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر استفاده از ضایعات پلیمری UPVC بر خواص مکانیکی بتن
تولید و عرضه گسترده مواد پلاستیکی در دهه 50 میلادی یکی از دستاوردهای مهم بشر بود که امروزه بدلیل گوناگونی و تنوع، ارزان و در دسترس بودن، به عنوان صنعتی مهم انسان را به خود وابسته کردهاند. آسیبهای زیستمحیطی ناشی از آلایندههای فسیلی، مصرفگرایی برخی جوامع و رهاسازی و بیارزش دانستن بعد از اتمام دوره مصرف اولیه آنها، روشی غیرمنطقی بوده و در افق میان مدت و بلند مدت، هزینههای تحمیلی سنگینی نیز به همراه خواهد داشت. در این پژوهش، اثر اختلاط ضایعات پلیمری یوپیویسی در دو شکل الیاف و دانهای و در درصدهای حجمی مختلف (0، 5/2 ، 5، 5/7 و 10 درصد برای شکل الیاف) و (0، 5، 10 و 15 درصد برای شکل دانهای)، جایگزین ماسه در ساخت بتن و انجام آزمایشهایی چون مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت خمشی و آزمایشهای بتن تازه نظیر اسلامپ و وزن مخصوص بتن، در دستور کار قرار گرفت. نسبت آب به سیمان در تمامی اختلاطها ثابت (45/0) و عملآوری 7 و 28 روزه نمونهها طبق شرایط استاندارد آزمایشگاهی انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که استفاده از این ضایعات در بتن، تا 5 درصد برای شکل الیافی و تا 10 درصد برای شکل دانهای، کاهش ناچیزی در خواص مکانیکی و وزن مخصوص بتن داشته و سبب بهبود مقاومت کششی و خمشی میشود.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_4051_14ba80ac5877630dc85c0346c91b6e0c.pdf
2020-03-20
99
112
10.22124/jcr.2020.12658.1345
ضایعات یوپیویسی
بتن
مقاومت فشاری
مقاومت کششی
مقاومت خمشی
آرمان
کیامرثی
arman.kiamarsi69@gmail.com
1
گروه مهندسی عمران، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
AUTHOR
محمد مهدی
جباری
mmjabbari@yahoo.com
2
گروه مهندسی عمران، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی مقاومت بتن متخلخل و ساخته شده با استفاده از خرده لاستیک ضایعات
بتن متخلخل یکی از انواع پوششهای مورد استفاده در روسازیهای صلب میباشد. تخلخل بالا و قابلیت زهکشی مناسب، کاربرد این نوع بتن را در مدیریت سیلابها و روانابهای مناطق شهری بطور موثری افزایش داده است. از سویی، سالانه در جهان مقدار زیادی لاستیک فرسوده تولید میشود، که به دلیل سرعت بسیار کم تجزیه و آلودگیهای ناشی از آن، امکان دفن این لاستیکها در محیط زیست وجود ندارد. استفاده از این لاستیکهای فرسوده در بتن، به عنوان یک گزینه مناسب جهت دفع این ضایعات مطرح میباشد. با توجه به این موارد، در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر استفاده از خرده لاستیکهای ضایعاتی، بر خواص بتن متخلخل، آزمایشاتی انجام شده و 5 حالت جایگزینی سنگدانههای طبیعی بتن با خرده لاستیک، شامل 5، 10، 15، 20 و 25 درصد، مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی نتایج نشان میدهد که جایگزینی خرده لاستیک و سنگدانه در طرح اختلاط بتن متخلخل، باعث کاهش مقاومت فشاری و کششی خواهد شد. بطوریکه اثر حضور خرده لاستیک در طرح اختلاط بتن متخلخل بر کاهش مقاومت کششی، بیشتر از اثر آن بر کاهش مقاومت فشاری میباشد . نتایج نشان میدهد که با افزایش درصد جایگزینی خرده لاستیک و سنگدانه در بتن متخلخل، درصد تخلخل و نفوذپذیری هر دو افزایش مییابند. همچنین مقاومت فشاری و کششی نمونههای حاوی خرده لاستیک، پس از قرارگیری در محیط سولفاتی، نسبت به مقاومت فشاری و کششی سولفاته نمونه شاهد، کمتر است.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_4055_fd5e46dd4d789509af9e6364362f673c.pdf
2020-03-20
113
128
10.22124/jcr.2020.14440.1393
بتن متخلخل
مقاومت فشاری
نفوذپذیری بتن
مقاومت کششی بتن
خرده لاستیک
محسن
صالحی زاده
amargirha7@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران-سازه، موسسه آموزش عالی هاتف زاهدان، ایران.
LEAD_AUTHOR
بابک
دیزنگیان
b.dizangian@velayat.ac.ir
2
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر ماده افزودنی زانتان گام بر خواص مکانیکی و دوام بتن
امروزه استفاده از مواد پودری و افزودنی های شیمیایی، جهت ارتقاء خواص مکانیکی، دوامی و رئولوژیکی انواع بتن ها به شدت در حال گسترش است. استفاده از مواد روانساز و قوامدهنده برپایه های مختلف( نفتالین، پلیکربوکسیلات و ملامین) یکی از راهکارهای موثر، جهت کنترل میزان ناپایداری بتن است. یکی از پایه های روان ساز و قوام بخش جدبد، بیوپلیمر زانتان گام میباشد. این ماده سنتز شده از صمغ گیاهی، دارای لزجت بالا بوده که در صنایع مختلف دارای کاربردهای فراوانی می باشد. پس از مشاهده نوع روانی، قوام بالا و قیمت مناسب این ماده برآن شدیم تاثیر آن را در بتن نیز مشاهده نماییم. در این تحقیق 16 طرح اختلاط حاوی پوزولان میکروسیلیس با 10 درصد وزنی سیمان و عیارهای مختلف سیمان مورد بررسی قرار گرفت. به نمونه های مکعبی بتنی، روان کننده به میزان 25/0 درصد وزنی و ماده افزودنی زانتان گام اضافه گردید. نتایج نشان میدهد که افزودنی زانتان گام به دلیل افزایش لزجت باعث افت اسلامپ، کاهش جداشدگی و افزایش مقاومت فشاری می گردد. ایجاد پیوستگی بین مصالح بتن و کاهش خلل و فرج و تخلخل، موجب کاهش ضریب موئینگی و افزایش مقاومت الکتریکی بتن می گردد. بررسی های ریزساختاری بتن، شامل آزمایش میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) نشان داد، در اثر استفاده از زانتان گام، میزان نفوذپذیری کاهش و پیوندهای ساختاری چسب بتن تقویت گردیده و در نتیجه نمونه های حاوی زانتان گام، دارای تخلخل کمتری نسبت به نمونههای فاقد آن میباشد.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_4056_0338d19bb00a8b25fec6ac6ad683cf54.pdf
2020-03-20
129
141
10.22124/jcr.2020.13304.1367
بتن
زانتان گام
ریزساختار
دوام
خواص مکانیکی
رضا
فرخ زاد
r.farokhzad@qiau.ac.ir
1
گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمد
جمالی
mohammadjamali785@yahoo.com
2
گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
AUTHOR