per
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
2014-05-22
7
1
7
22
1229
Research Paper
رابطة مقاومت فشاری با مقاومت کششی و ضریب کشسانی در بتن خودتراکم حاوی سنگدانه بازیافتی و زئولیت طبیعی
Relationship Between Compressive Strength and Tensile Strength, and Modulus of Elasticity in Self compacting Concrete Containing Recycled Aggregates and Natural Zeolite
محمد اسماعیل نیا عمران
m.esmaeilnia@uok.ac.ir
1
مجتبی فریدی
m.faridi64@gmail.com
2
در سالهای اخیر توسعه در فنّاوری بتن این امکان را فراهم نموده تا بتوان بتنهای توانمندی تولید نمود که کارایی و مقاومت آن فراتر از بتن معمولی باشد. امروزه استفاده از مواد بازیافتی و پوزولانهای طبیعی در راستای کاهش هزینههای جاری و همچنین کاهش یا حذف مشکلات زیست محیطی به یکی ار مباحث مورد علاقه اکثر محققین تبدیل شده است. در این پژوهش امکان استفاده از زئولیت به عنوان یک پوزولان طبیعی و همچنین سنگدانه بازیافتی بتن به عنوان یک ماده بازیافتی در بتن خودتراکم مطالعه شده است. برای این منظور از طرح اختلاط بهینه بتن خود تراکم بازیافتی استفاده شده و نقش جایگزینی درصدهای متفاوت از سیمان با زئولیت (10، 15، 20، 25 و 30 درصد) بر روی خواص مقاومتی و مکانیکی آن ارزیابی شده است. در نهایت بر اساس مقاومت فشاری، مقاومت کششی و ضریب کشسانی اندازهگیری شده در بتن خودتراکم حاوی سنگدانه بازیافتی و زئولیت، رابطهای تجربی بین مقاومت فشاری با دو پارامتر یاد شده بهدست آمده است.
In recent years developments in technology have made it possible to make high strength concrete with higher workability and strength compared with conventional concrete. Now a day, in order to reduce current costs and reduce or eliminate the environmental problems the use of recycled materials and natural Pozzolan have become one of the topics of interest to many researchers. In this study, the use of zeolite as natural pozzolan and recycled aggregate concrete as recycled material in self-compacting concrete was investigated. For this purpose recycled self compacting concrete mix design was optimized and different percentages of cement was replaced with zeolite (0%, 10%, 15%, 20%, 25% and 30%). In this study, after studying the compressive strength, tensile strength and modulus of elasticity in self-compacting concrete containing recycled aggregates and zeolite, empirical relations between compressive strength, tensile strength and modulus of elasticity have been established.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_1229_35f18b8cb1da7de4bc96bfaaea8df991.pdf
زئولیت
سنگدانه بازیافتی
مقاومت فشاری
مقاومت کششی
ضریب کشسانی
بتن خودتراکم
zeolite
recycled aggregate
compressive strength
Tensile strength
Modulus of Elasticity
Self Compacted Concrete
per
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
2014-05-22
7
1
23
34
1230
Research Paper
بررسی تجربی دالهای بتنی الیافی چند لایه با تغییر درصد الیاف در لایهها در برابر بار ضربه ناشی از وزنه افتان
Experimental Study of Layered Fiber Reinforced Concrete Slabs with Variable Percentage of Fibers in Layers Against Drop Weight Impact Load
میثم قاسمی نقیب دهی
1
مرتضی نقی پور
m-naghi@nit.ac.i r
2
محمود ربیعی
3
دانشیار دانشکده عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
استادیار دانشکده مکانیک ،دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
در این مقاله 3 نوع دال بتنی و در مجموع 21 دال به ابعاد 5×60×60 سانتیمتر در برابر بار ضربه ناشی از وزنه افتان مورد بررسی قرار گرفته و با هم مقایسه شدند. نوع اول دالهای بدون الیاف، نوع دوم دالهای الیافی(فولادی، پلی پروپیلن و ترکیبی) که درصد الیاف در راستای ضخامت یکنواخت بوده و نوع سوم که درصد الیاف در لایهها به صورت غیر یکنواخت و متغیر بودند(FG[1] ). نتایج نشان دادند که استفاده از الیاف سبب افزایش قابل ملاحظه مقاومت در برابر ضربه دالهای نوع دوم و سوم نسبت به دالهای نوع اول میگردند. این مطالعه نشان داد که کارآیی دالهای مورد آزمایش تحت تأثیر سه عامل شامل نوع الیاف، درصد الیاف و نیز موقعیت قرارگیری لایهها می باشد. نحوه قرارگیری لایهها به صورت FG به نحوی که لایههای بیرونی درصد الیاف بیشتر و لایههای درونی درصد الیاف کمتری دارند، سبب افزایش قابل ملاحظه جذب انرژی در مقایسه با دالهای نوع دوم شده است و این در حالی است که کل الیاف مورد استفاده در دالهای مذکور یکسان بوده است. همچنین نتایج حاصل از آزمایش اولتراسونیک نشان داد که سرعت پالس با افزایش میزان الیاف کاهش می یابد و سرعت پالس در نمونههای FG با توجه به حجم متفاوت الیاف در هر لایه متغیر است. Functionally Graded (1
In this paper, three types of concrete slabs against impact loading caused by drop weight were examined and compared. Type I, slabs without fibers, Type II slabs with uniform percentage of fibers (Steel, poly propylene and hybrid) through thickness and type III slabs with variable percentage of fibers through thickness. Results showed that usage of fibers, significantly increased impact resistance of type II and III slabs compared to type I slabs. This study indicated that the efficacy of the tested slabs influenced by three factors including fiber type, fiber percentage and the position of the layers. Functionally graded arrangement of layers such that outer layers had more percentage of fibers than inner layers, considerably increased energy absorption of type III slabs compared to Type II slabs while total amount of fibers used were the same. Also the results of the experiments showed that ultrasonic pulse velocity decreases with increasing fiber percentage and pulse velocity in functionally graded slabs is variable through the thickness due to different amount of fibers in layers.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_1230_fcef720591d2c811df1defef01889bd6.pdf
ضربه ناشی از وزنه افتان
دالهای بتنی الیافی FG
آزمایش اولتراسونیک
Drop Weight Impact
Functionally Graded
Fiber Reinforced Concrete Slabs
per
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
2014-05-22
7
1
35
53
1231
Research Paper
بررسی رفتار لرزهای ساختمانهای بتن مسلح بلند نامتقارن در پلان با سیستم دوگانه قاب-دیوار
On the Seismic Behavior of Unsymmetric-plan Tall Reinforced Concrete (RC) Buildings with Dual Wall-Frame System
محمد حبیبی
m_habibi@sut.ac.ir
1
مهدی پورشاء
poursha@sut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی عمران، گرایش سازه، دانشگاه صنعتی سهند تبریز
دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی عمران، گرایش سازه، دانشگاه صنعتی سهند تبریز
این مقاله به ارزیابی لرزهای ساختمانهای بتن مسلح بلند نامتقارن در پلان با سیستم دوگانه قاب–دیوار میپردازد و تأثیر نوع مدل رفتار غیرخطی دیوار برشی را بر پاسخهای لرزهای غیرخطی مورد بررسی قرار میدهد. در این مطالعه، یک ساختمان 18 طبقه بتن مسلح دارای دیوار برشی و نامتقارن درپلان بهصورت سیستمهایی با درجات درگیری متفاوت بین مودهای انتقالی و پیچشی (سه سیستم نامنظم) درنظر گرفته شده است؛ در این سازهها، دیوارهای برشی بهصورت المان قاب معادل (تیر-ستون) مدلسازی شده و رفتار غیر خطی آنها یک بار توسط مفصل اندرکنشی (PMM) و بار دیگر توسط المان فایبر(Fiber) درنظر گرفته شده است. در مدل فایبر، برای منحنی تنش- کرنش غیرخطی بتن و فولاد، بهترتیب از منحنیهای رفتاری Mander و Park استفاده شده است. پاسخ های لرزهای سیستمهای نامنظم با استفاده از تحلیل تاریخچه زمانی غیر خطی و همچنین روشهای پوشآور ارتقاء یافته شامل تحلیل پوش آور مودال (MPA)، تحلیل پوش آورمودال متوالی (CMP) ، N2 توسعه یافته (EN2) و تحلیل پوشآور متعارف با الگوی بارگذاری مود غالب با در نظرگیری دو مدل رفتار غیر خطی یاد شده برای دیوار برشی مورد بررسی قرارگرفتهاند. نتایج نشان می دهند که جابجایی طبقات در مقایسه با دورانهای مفاصل پلاستیک و جابجایی نسبی طبقات دارای تفاوت کمتری در این دو مدل رفتاری میباشد. همچنین خطای روشهای پوشآور یاد شده در براورد پاسخهای لرزهای، معمولاً در مدل مفصل اندرکنشی بیشتر از المان فایبر است.
This paper studies seismic evaluation of unsymmetric-plan tall reinforced concrete (RC) buildings with a dual wall-frame system, in which the effect of higher modes in plan and height is important. In this paper, one unsymmetric-plane reinforced concrete building of 18-story height was studied. Shear walls were replaced with an equivalent beam-column and their nonlinear behavior was considered with the interaction point hinges (PMM) and fiber elements. The seismic responses of the buildings were computed by nonlinear response history analysis (NL-RHA), advanced pushover analyses including the modal pushover analysis (MPA), the consecutive modal pushover (CMP), the upper bound pushover analysis (UB) and the extended N2 method (EN2) and a conventional pushover analysis with fundamental mode force distribution considering the two nonlinear behavior for the shear walls mentioned above. The results show that floor displacements are slightly influenced by the shear wall nonlinear model in comparison with the story drifts and plastic hinge rotations. Errors resulting from interaction point hinge (PMM) are almost larger than those from the fiber element. Also, the results indicate that the advanced pushover analyses can evaluate the seismic demands accurately in unsymmetric-plane tall buildings; The EN2 method gives a larger error compared with the other advanced methods, especially in estimating plastic hinge rotations.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_1231_cb9e61d6de526ed11bffdc45e7695647.pdf
ساختمانهای بتن مسلح
سیستم دوگانه قاب-دیوار
المان فایبر(Fiber)
مفصل اندرکنشی (PMM)
سیستمهای نامتقارن در پلان
تحلیل پوشآور ارتقاء یافته
Reinforced concrete buildings
dual wall-frame system
fiber element
interaction hinge (PMM)
unsymmetric in plan
extended pushover analysis
per
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
2014-05-22
7
1
55
69
1232
Research Paper
بررسی رفتار برشی تیرهای بتن مسلح خود تراکم با مقاومت بالا
An Observation into Shear Behavior of High Strength Self-Compacting Concrete
امید رضایی فر
1
امیر قدس
amir.ghods83@gmail.com
2
محمد سعید کریمی
3
استادیار دانشگاه سمنان
دانشجو دکتری مهندسی سازه دانشگاه سمنان
در این تحقیق تأثیر بتنSCC با مقاومت بالا بر رفتار برشی، ممان ترکخوردگی و نحوة ترکخوردگی تیرهای بتن مسلح مورد آزمایش قرار گرفت. پارامترهای اصلی آزمایش نوع بتن، فاصله خاموتها و تغییرات مقاومت بتن است. بدین منظور 9 عدد تیر مورد آزمایش قرار گرفتند که تعداد 3 عدد از تیرها دارای بتن معمولی با مقاومت 40 مگا پاسکال و 6 عدد از آنها دارای بتنSCC مقاومت بالا با مقاومت های 60 و 80 مگا پاسکال بودند. برای هر کدام از گروهها از فواصل خاموتهای 80، 100 و 133 میلیمتر استفاده شده است. تیرهای آزمایشی بر روی تکیهگاه های ساده و توسط دو بار متمرکز تحت بارگذاری قرار گرفتند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از بتنSCC مقاومت بالا در مقایسه با بتن معمولی، منجر به افزایش سختی، کاهش تغییر مکانها و افزایش مقاومت برشی نهائی تیرها میگردد. الگوها و مدلهای ترکخوردگی تیرهای بتن معمولی و SCC مقاومت بالا در بار نهایی مشابه بودند. همچنین کاهش فاصلة خاموتها در دهانه برشی منجر به افزایش شکل پذیری و بار گسیختگی در کلیه تیرها گردید.
In this research, we observe the effect of high strength SCC concrete on shear behavior, cracking moment & condition. The main testing parameters are concrete type, stirrups distance and concrete strength variation. Therefore nine samples were casted which three of them are normal concrete with 400 MPa strength and the others were SCC with high strength of 60 and 80 MPa. Stirrup distances of 80, 100 and 133 millimeters used for each groups. The testing beams were loaded with simple supports under two concentrate loads. The results have appeared that stiffness and ultimate shear strength increased with using SCC concrete whereas the displacement decreased. Modes of cracking and patterns of normal and high strength SCC concrete were the same in ultimate load and ductility and ultimate load is increases by stirrups distance reduction in each beams.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_1232_6ff74b7bb5c734358cfb85abd30df8ac.pdf
بتن خودتراکم
پودر سنگ آهک
پودر میکرو سیلیس
جعبه L-BOX
مقاومت فشاری
مقاومت کششی غیر مستقیم
لنگر ترکخوردگی
مقاومت برشی نهایی
Self-Compacting Concrete
Limestone powder
micro silica powder
L box
compressive strength
splitting tensile strength
cracking moment
ultimate shear strength
per
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
2014-05-22
7
1
71
82
1233
Research Paper
بررسی ضریبرفتار قابهای خمشی نیمه پیشساخته بتنی با نوعی اتصال خمشی تیر به ستون
Behavior Factor of Semi Precast RC Moment Resisting Frames with A Flexural Beam-Column Connection
فریدون رضایی
frrezaie@gmail.com
1
مرتضی مدح خوان مدح خوان
2
وحید نافیان دهکردی
v.nafian@yahoo.com
3
جاوید خطیبی
javid.khatibi@gmail.com
4
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه بوعلی سینا
دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان
کارشناس ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه بوعلی سینا
کارشناس ارشد، دانشکده فنی، دانشگاه تهران
https://jcr.guilan.ac.ir/article_1233_7c5ef1e1a82af42f0a0e5bbe3e17e6fa.pdf
per
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
2014-05-22
7
1
83
97
1234
Research Paper
بررسی خواص مهندسی بتن خود تراکم مورد استفاده درروسازی بتنی سطوح پروازی
Engineering Properties of SCC for Airfield Concrete Pavements
پرهام حیاتی
hayati@iust.ac.ir
1
حسن زیاری
h.ziari@iust.aci.ir
2
جعفر سبحانی
sobhani@bhrc.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مهندسی راه و ترابری دانشگاه علم و صنعت ایران
استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
استادیار بخش فناوری بتن، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
ارتقاء خواص عملکردی و پایایی روسازیهای بتنی سطوح پروازی اهمیت ویژهای در تامین الزامات عملیاتی و ایمنی دارد. در این مقاله، مخلوطهای بتن خودتراکم مورد استفاده در روسازی های بتنی مورد بررسی قرار گرفته اند. به منظور تعیین میزان کارآمدی بتن خود تراکم مورد استفاده در روسازی سطوح پروازی در سه وضعیت (۱) تغییر میزان نسبت آب به سیمان، (۲) میزان ماده سیمانی و (۳) تأثیر ماده هوازا، یک سری از آزمایشهای تعیین خواص رئولوژیکی، مکانیکی و دوام برای طرح های مخلوط بتن خودتراکم با و بدون ماده افزودنی هوازا در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد عامل تعیینکننده در تامین دوام بتن های خود تراکم در برابر شرایط یخ زدن– آب شدن عامل ماده افزودنی هوازاست. ضمن آنکه با کاهش نسبت آب به سیمان و همچنین تغییر در میزان ماده سیمانی می توان تا حدودی این هدف را تامین کرد.
Improvements on the performance and durability aspects of airfield concrete pavements are very crucial issue for operational and safety. In this regard, self consolidating concrete (SCC) mixtures proposed for this means and their engineering properties were assessed. The effects of (1) w/c ratio, (2) cement content, (3) and air-entrancement agent are designated to be assessed from the aspects of rheological, mechanical and durability properties. The results confirmed the effectiveness of air-entrained SCC mixtures for freeze-and-thaw actions. Moreover it was found that the w/c ratio and cement content could be useful in this regard.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_1234_b381d60f95f3f0a1d48e5d232ad379c3.pdf
بتن خود تراکم
عمل یخ زدن–آب شدن
خواص مکانیکی
ماده افزودنی هوازا
روسازیهای بتنی فرودگاهی
Self Consolidating Concrete
freeze and thaw action
Mechanical properties
air entrainment agent
airfield concrete pavement
per
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
2014-05-22
7
1
99
111
1235
Research Paper
ارزیابی خواص مهندسی بتن خودتراکم توانمند حاوی سیمان آمیخته
Evaluation of Engineering Properties of High Performance Self Compacting Concrete Containing Blended Cement
ملکمحمد رنجبر
ranjbar86@yahoo.com
1
رحمت مدندوست
rmadandoust@yahoo.com
2
فاطمه قانع
3
سروش عیسیپور
4
مهدی کریمی
5
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان
دانشیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان
کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان
کارشناسی مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان
کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان
در این مطالعه با جایگزینی بخشی از سیمان با پوزولانهای خاکستر پوستة شلتوک برنج، میکروسیلیس و نانوسیلیس در بتن خودتراکم توانمند و انجام آزمایشهای مقاومت فشاری، مقاومت کششی (به روش برزیلی)، مقاومت خمشی، سرعت امواج اولتراسونیک و جذب آب، خواص مهندسی بتن خودتراکم بررسی شده است. علاوه بر خواص بتن سخت شده، آزمایشهای بتن تازه خودتراکم شامل آزمایشهای جریان اسلامپ، قیف V و جعبه L انجام شده است. این پژوهش شامل هفت طرح اختلاط به شرح زیر است :
بتن خودتراکم توانمند شاهد، نمونههای حاوی 5، 7 و 10 درصد میکروسیلیس، نمونههای حاوی 5 و 10 درصد خاکستر پوستة شلتوک برنج و نمونه حاوی مخلوط میکروسیلیس و نانوسیلیس با درصدهای به ترتیب 10 و 7/2. نسبت آب به مواد سیمانی در این طرح اختلاطها 3/0 میباشد. نتایج بهدست آمده نشان داد که ترکیب سیمان با پوزولانهای مذکور باعث بهبود خواص مهندسی بتن خودتراکم از جمله مقاومت فشاری پس از سن 90 روزگی میشود.
In this research the engineering features of HPSCC were investigated with the substitution of some parts of cement with pozzolans such as rice hush ash, silica fume and nano-SiO2. In HPSCC and implementing compressive strength, splitting tensile strength (Brazilian test), flexural strength, ultrasonic pulse velocity and water absorption. The tests of fresh HPSCC are also done including slump flow tests, V-funnel and L-box in addition to hardened concrete features. This research contains seven mixtures that the used pozzolans percentage in these mixtures are as bellow:
The results show that combining cement with mentioned pozzolans causes promotion of engineering features of self compacting concrete including compressive strength after 90 days .The substitution of rice husk ash for some parts of cement of course causes strength reduction at early ages in comparison to sample of control.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_1235_52e3ae997878eebc89db65c6bb5f0302.pdf
بتن خودتراکم توانمند
خواص مهندسی
میکروسیلیس
نانوسیلیس
خاکستر پوستة شلتوک برنج
High performance self compacting concrete
engineering properties
Rice husk ash
silica fume
Nano silica
per
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
2014-05-22
7
1
113
127
1236
Research Paper
مدلسازی لایه چسب به منظور پیشبینی شکست زودرس در تیرهای بتنی تقویتشده با صفحههای CFRP
The Modeling of Epoxy Layer for Prediction of Debonding at FRP-Strengthened Rc Beams
حمید وارستهپور
1
آمنه سلیمانیکیا
amene.kia@gmail.com
2
استادیار موسسه آموزش عالی صنعت آب و برق
کارشناس ارشد سازه موسسه آموزش عالی صنعت آب و برق
اتصال پلیمرهای مسلح شده به الیاف (FRP) توسط چسب Epoxy بهعنوان یک تکنولوژی مقاومسازی جدید و پیشرفته و اقتصادی در پاسخ به نیاز روز افزون برای تعمیر و تقویت سازههای بتن آرمه پدید آمده و در دهه گذشته گسترش یافته است. اگر چه اتصال صفحه FRP توسط لایه چسب دارای مزایای بسیاری است، اما بیشتر حالتهای گسیختگی تیرهای تقویتشده با این روش، قبل از رسیدن به ظرفیت نهایی مورد انتظار و به صورت ترد رخ میدهد. شایعترین حالتهای وقوع این گسیختگیهای زودرس، شکافته شدن پوشش بتن و جداشدگی سطح مشترک بتن و صفحهی تقویتی هستند. بیشتر تحقیقاتی که در زمینه رفتار سازههای تقویتشده صورت گرفته، از تأثیر رفتار لایه چسب چشمپوشی شده است، و در نتیجه، ظرفیت خمشی تخمین زده شده از این روشها دقت کافی را دارا نمی باشد. پیشبینی ظرفیت خمشی واقعی تیرهای بتنی تقویتشده با صفحات FRP در حالت گسیختگی زود رس، به طراحی اقتصادی و مناسب این تیرها کمک خواهد نمود.
در این مقاله نتایج آزمایشگاهی حاصل از 6 تیر تقویت شده، با روش اجزاء محدود تحلیل و صحتسنجی شدهاند. این تیرها تحت بارگذاری خمشی 4 نقطهای قرار گرفتهاند و در دو گروه A و B تقسیمبندی شدهاند. در هر گروه تیرها دارای ابعاد سطح مقطع و طولهای یکسان تیر و لایه FRP هستند اما ضخامت لایه CFRP در آنها متفاوت میباشد.
در این مقاله از نرمافزار Abaqus برای تحلیل اجزاء محدودی استفاده شده است. مدلسازی صورت گرفته، با ارائه تئوری و معیارهای شکست لایه چسب و روشی برای مدلسازی آن، صورت گرفته و نتایج شبیهسازی توسطنرمافزار، بانتایجآزمایشگاهی صحتسنجی شدهاند. نتایج آنالیز بیانگر این هستند که مدل FE، بخوبی و بهطور قابل قبولی نتایج آزمایشگاهی بار- جابهجایی و کرنشهای CFRP و بارهای نهایی و حالتهای گسیختگی در تیرهای تقویت شده را پیشبینی نموده است که این امر صحت مدلسازی صورت گرفته برای لایه چسب را تأیید مینماید.
Bonding of fiber reinforced polymers (FRP) with epoxy layer has considered as a new structural strengthening technology in response to need for repair and strengthening of reinforced concrete structures and propagated in the last decade. Although epoxy bonding of FRP has many advantages, there is a common problem; before receiving the expected flexural capacity, most of the failure modes of these beams occur in a brittle manner, without any serious indication. The most commonly reported failure modes include ripping of the concrete cover and interfacial debonding. In the most researches who have studied the behavior of retrofitted structures, the effect of the interfacial behavior has been ignored. Proper prediction of flexural capacity of FRP strengthened of concrete beams in debonding modes is led to economical benefits in projects.
In this article, the results have been verified with 6 beams in laboratory that have been loaded in two symmetric points load and divided to groups A and B. The beams had the same section, length and number of CFRP layer in each group, but thickness of CFRP was different. A nonlinear modeling with Finite Element (FE) method with the help of Abaqus is done, for investigation of real behavior of CFRP strengthened concrete beams and interfacial shear stresses concentration at CFRP cut off region, with presenting the failure theory and criterion and a method for cohesive layer simulation. Moreover the FE results are verified with an accurate experimental test results. The FEM results agreed well with the experiments, when using the cohesive model regarding failure modes, load capacity, force-displacement curves results and CFRP strains.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_1236_30cacec5c2994b16857df4ce6acbbfde.pdf
شکست زودرس تیرها
ظرفیت خمشی
CFRP
لایه چسب
Abaqus
Flexural capacity
Debonding
FRP
Epoxy leyer
Abaqus
per
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
2014-05-22
7
1
129
140
1237
p
پایش مقاومت الکتریکی بتن در طول یک سیکل یخزدن-آبشدن،روشی جهت کنترل نسبت آب به سیمان
Monitoring the Electrical Resistance of Concrete During One Slow Freeze Thaw Cycle, A Method for Assessing The Water-Cement Ratio
محمود نیلی
nili36@yahoo.co.uk
1
امین مرادی
2
مجتبی نیلی
3
دانشیار دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا
کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشگاه بوعلی سینا
کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشگاه بوعلی سینا
تلاشهای زیادی صورت گرفته تا از آزمایشهای غیرمخرب برای تعیین خصوصیات بتن و در نهایت پیشبینی رفتار آن استفاده شود. انجام این آزمایشها معمولا هزینه زیادی دربر داشته و صحت نتایج نیز تا حدود زیادی تحت تأثیر مهارت آزمایشگر می باشد. در تحقیق حاضر از روش پایش مقاومت الکتریکی بتن سخت شده در طول یک سیکل یخزدن-آبشدن جهت تشخیص میزان آب به سیمان مصرفی و درنتیجه خصوصیات بتن استفاده شده است. 5 طرح اختلاط بتن مورد بررسی قرار گرفتهاند. مقاومت الکتریکی در فواصل زمانی 1 دقیقه و در یک سیکل آهسته پایش شده است. نتایج حاکی از آن است که روند تغییرات مقاومت الکتریکی در هر نسبت آب به سیمان دارای نقاط معنادار و منحصر به فردی میباشد و به عبارتی این نقاط به معنای هویت هر بتن تلقی میگردد. نتایج حاصل از بررسی نمودار مقاومت الکتریکی در برابر زمان و دما، نشان میدهد که با افزایش نسبت آب به سیمان، حد بالا و دامنه نوسان مقاومت الکتریکی در طول یک سیکل افزایش مییابد. همچنین شیب تغییرات مقاومت الکتریکی در قسمتهای مختلف نمودار مقاومت الکتریکی در برابر دما و زمان، متناسب با نسبت آب به سیمان میباشد.
Many attempts have been done to increase the service life of the concrete structures. In this regard, the concrete properties should be evaluated by non destructive testing methods (NDT) periodically to estimate how the structures may behave in the future. It is so important to select a proper and simple method to examine the concrete properties during the service life. In the present paper, try has been done to evaluate the water cement ratio of the hardened concrete via non destructive measurement of the electrical resistance the concrete during one freeze thaw cycle. Five mix proportions were prepared. The electrical resistance of the cured specimens within one slow freeze thaw cycle was monitored within 24 hours at 1 minute interval. The results declared that as the temperature dropped to zero or minus 15 °C, the electrical resistance variation of concrete is highly affected by water- cement ratio. The characteristics of the curve such as slope, upper and lower limits of electrical resistance curve are dependent on the water-cement ratio of the mixture. The results of the present work can relieve engineers´ anxiety about the proper water-cement ratio which was used in the concrete mixture.
https://jcr.guilan.ac.ir/article_1237_f7b41d7ee7027d97e1552e9f2ff9f899.pdf
اندازهگیری مقاومت الکتریکی
سیکلهای یخزدن-آبشدن
نسبت آب به سیمان
Electrical resistance measurement
slow freeze thaw cycle
water-cement ratio