بررسی پارامترهای مقاومت و دوام روسازی بتن غلتکی با استفاده از ماسه لایروبی شده خلیج فارس (اسکله بندری شهید رجایی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دانشگاه هرمزگان

2 استادیار دانشگاه هرمزگان

3 مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، عضو هیات علمی و رئیس واحد خلیج فارس، بندرعباس، ایران

چکیده

بتن غلتکی، بتنی با اسلامپ تقریبا صفر است که در بتن ریزی‌های حجیم نظیر بتن ریزی سدها مورد استفاده قرار می‌گیرد که با تغییر در میزان و اندازه سنگدانه‌ها و مقدار مصالح و نوع عمل‌آوری نوع ویژه‌ای از کاربرد این بتن با نام روسازی بتن غلتکی مطرح می‌گردد. ازاین‌رو در پ‍‍ژوهش حاضر، آزمایش‌های مقاومت فشاری طبق استاندارد ASTM C39،آزمایش نفوذپذیری آب تحت فشار طبق استاندارد BS EN 12390-8، آزمایش جذب آب کل طبق استاندارد ASTM C642 و آزمایش سولفات سدیم 5% طبق نشریه 354 طراحی و اجرای بتن غلتکی در روسازی راههای کشور، بر روی 24 طرح اختلاط، جمعاً به تعداد 504 آزمونه با مقادیر مختلف ماسه لایروبی دریا (مطالعه موردی مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس) انجام گرفت و از الیاف پلیمری ویژه بتن غلتکی و سرباره ذوب‌آهن اصفهان استفاده شد و نتایج آزمونه‌ها با بتن شاهد (بتن ساخته‌شده با ماسه معدن) مقایسه گردید. این آزمایش‌ها بر روی درصدهای مختلف 15%-25%-35%-50% و100% ماسه لایروبی دریا، با سه نوع تیپ سیمان پرتلند پوزولانی ویژه، پرتلند تیپ 2 و پرتلند تیپ 5 انجام شد. نتایج حاکی از مقاومت فشاری بیشتر و جذب آب کل کمترآزمونه‌ها، با جایگزینی 15% ماسه لایروبی دریا نسبت به ماسه معدن می‌باشد. همچنین آزمایش سولفات در 2 دوره شش‌ماهه و یک‌ساله بر روی نمونه‌ها انجام شد که نتایج نشان دهنده اندک کاهش مقاومت و وزن آزمونه‌ها نسبت به بتن شاهد در همان دوره بوده است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of resistance and durability parameters of Roller Compacted Concrete Pavement made of Dredged Marine Sand extracted from the coastal areas of Persian Gulf (Shahid Rajaee port)

نویسندگان [English]

  • saeed moradi 1
  • Shore Shahnoori 2
  • seyed taha tabatabaei aghda 3
  • Cyrus Ershadi 2
2 ترجمه Assistant Professor of Hormozgan University
3 Road , Housing & Urban Development, faculty member and head of Persian gulf Branch, Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]

The Roller Compacted Concrete Pavement (RCCP) is dense (nearly zero slump), strong, durable and applicable for high volume concreting. Thus, in this paper compressive strength tests based on ASTM C39, water permeability tests under compression according to BS EN 12390-8 standard, total water absorption test according to ASTM C642 standard and 5% sodium-solphate test according to NDIRP (National Design and Implimentation for Road Pavements publication) 354 have been conducted. For these experiments, 24 different mix design resulted a toatl number of 504 specimens based on different DMS Ratio (disposed from Bandar-Abbas, Shahid Rajaee port). In some of these mixes polymer fibers of RCCP together with tall furnace slags of Esfahan Iron Manufacture have been used. The different perecentage of 15%, 25%, 35%, 50% and 100% of the exploited DMS with 3 different pastes of special pozzolanic portland cement, the type 2 portland cement, and the type 5 portland cement were the main target.Results of the compressive strength of the samples with the replacement of 15% of DMS show the best; this mix also shows the lowest total water absorption . Also, solphate tests were conducted in 2 cycles of 6 months old specimens as well as the one year old ones showing equal results to the original concrete units.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Roller compacted concrete pavement
  • Dredged Marine Sand
  • water permeability test
  • solphate test
  • Persian Gulf