دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
بررسی آزمایشگاهی روشهای تسریع یافته الکتریکی سنجش نفوذپذیری کلریدی بتن
5
15
FA
امیررضا
پیلوار
دکتری عمران-مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
amir63p@aut.ac.ir
علی اکبر
رمضانیانپور
استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
aramce@aut.ac.ir
حسین
رجایی
استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، مرکز تحقیقات تکنولوژی و دوام بتن، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
rajaieh@aut.ac.ir
<strong>تاکنون روشهای تسریع یافته مختلفی جهت تعیین مقاومت بتن در مقابل نفوذ یونهای کلرید، ارائه شده است. رویکرد غالب در این روشها، استفاده از شاخصهای الکتریکی میباشد. در این تحقیق عملکرد چهار روش تسریع یافته ارزیابی بتن در مقابل نفوذ یونهای کلرید شامل روشهای RCPT، مهاجرت تسریع یافته الکتریکی (RCMT)، مقاومت الکتریکی سطحی (SR) و روش ارائه شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (MRCPT) مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق، از دودهسیلیس بهعنوان ماده جایگزین سیمان به میزان 5/7 و 15 درصد استفاده شده است. نتایج چهار روش، کاهش قابل توجهی در نفوذپذیری کلریدی نمونههای بتن حاوی دودهسیلیس نسبت به طرحهای کنترل نشان دادند. دو روش RCPT و SR، بهبود عملکرد را بیش از حد واقع نشان میدهند. این بهبود در نتایج روش RCMT تا حدودی تعدیل مییابد اما روش MRCPT کمترین تأثیر را از جایگزینی دودهسیلیس از خود نشان داد. با توجه به نتایج بدست آمده، تغییرات رسانایی مایع منفذی بر نتایج آزمایشهای RCPT و SR بسیار تأثیرگذار میباشد و روش MRCPT کمترین تأثیر را از تغییرات رسانایی مایع منفذی دارد.</strong>
بتن,نفوذ یونهای کلرید,رسانایی,مقاومت الکتریکی,مایع منفذی
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2056.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2056_b290f479eacdaa6bc6ab92391bb1dd34.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
ارائه محدوده باریک برای تعیین نسبت های اختلاط بتن خود تراکم بر اساس بهینه سازی چند معیاره
17
27
FA
مصطفی
خانزادی
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران
khanzadi@iust.ac.ir
ساسان
معتقد
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان، دانشکده مهندسی، گروه عمران
sasanmotaghed@iust.ac.ir
علیرضا
اسدیان اردکانی
دانشجوی دکتری سازه، دانشگاه شربروک، کانادا
alireza.asadian@usherbrooke.ca
<strong>استفاده از بتن خود متراکم بدلیل مزایای فراوان در سازهها رو به افزایش است. درعملکرد و ایمنی اعضای سازه، خواص بتن سخت شده نقش کلیدی دارد. تعیین میزان بهینه مواد تشکیل دهنده بتن به منظور حصول همزمان بهترین مجموعه از خواص مفید انجام میگیرد. هر چه محدوده ارائه شده برای مواد تشکیل دهنده فشردهتر باشد، میتوان با هزینه کمتر و دقت بیشتر به خواص مورد نظر در طرح اختلاط رسید. در این مقاله بر اساس بهینه سازی چند معیاره با استفاده از الگوریتم ازدحام ذرات محدودهای باریک برای طرح اختلاط بتنهای خود متراکم بر اساس نیازهای تیرهای پیش ساخته- پیش تنیده ارائه شده است. این روش با محدود نمودن بازه مواد انتخابی در محدوده بهینه دقت طرح اختلاط را افزایش و هزینه را کاهش خواهد داد. نتایج این پژوهش کاربرد موفقیت آمیز روش بهینه سازی پارتو را در تسهیل طرح اختلاط بهینه بتنهای خود متراکم نشان میدهد. در این صورت فرایند ارائه طرح اختلاط در مدت زمان کم ممکن خواهد شد</strong>
مقاومت فشاری,خزش,مدول الاستیسیته,بهینه پارتو,الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2057.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2057_67cf01e45fa48b69654e51145eb40d47.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
تعیین آزمایشگاهی خصوصیات مکانیکی کامپوزیتهای سیمانی الیافی توانمند
29
42
FA
محمدحسین
ثقفی
دانشجوی دکتری سازه، گروه عمران دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
هاشم
شریعتمدار
دانشیار، گروه عمران دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
shariatmadar@um.ac.ir
علی
خیرالدین
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
kheyroddin@semnan.ac.ir
<strong>کامپوزیتهای سیمانی الیافی بهصورت موادی مرکب با دو مؤلفه اصلی شامل الیاف و ملات تعریف میشوند. الیاف و ملات به سبب وجود پیوستگی با یکدیگر کار میکنند که منجر به تشکیل یک کامپوزیت قوی میگردد. کامپوزیتهای سیمانی الیافی توانمند (HPFRCC) یک نوع خاص از کامپوزیتهای سیمانی الیافی هستند که علامت مشخصهی آنها رفتار سختشوندگی کرنش درکشش پس از اولین ترکخوردگی است. هدف از این مقاله درک بهتر رفتار سختشوندگی کرنش در کامپوزیتهای سیمانی الیافی توانمند تحت بارهای فشاری تکمحوری، خمش چهار نقطهای و برش خالص است. پارامترهای مؤثر در این پژوهش نوع الیاف و مسیر بارگذاری است. در این آزمایشها از سه نوع الیاف شامل الیاف فولادی قلابدار، الیاف فولادی موجدار، الیاف پلیپروپیلن، بهصورت الیاف تنها و ترکیبی با میزان حجمی 5/1% در مخلوط ملات استفاده شده است. جهت دستیابی به رفتار سختشوندگی کرنش قابلقبول نسبتهای اختلاطی مختلفی موردبررسی قرار گرفته است و بهترین طرح اختلاط معرفی گردیده است. مسیرهای بارگذاری انتخابشده شامل بارگذاری فشاری تکمحوری، خمش چهار نقطهای و برش خالص است. خصوصیات مکانیکی در فشار با استفاده از نمونههای استوانهای تعیین شده است. آزمایشهای خمش چهار نقطهای بر روی نمونههای منشوری بدون شکاف و آزمونهای برش مستقیم بر روی نمونههای شکاف دار (جهت کاهش سطح مقطع با گسیختگی اجباری) انجام شده است. نتایج بهدستآمده از آزمایشها، جهت ارزیابی تأثیر نوع الیاف، بر طاقت خمشی، برشی و شکلپذیری در فشار مورد آنالیز بیشتر قرارگرفتهاند. نتایج نشان میدهد که خصوصیات مکانیکی HPFRCC، افزایش قابلتوجهی نسبت به بتن معمولی در آنها ایجاد میگردد. استفاده از HPFRCC با توجه به عملکرد مناسب در فشار، کشش و برش میتواند بهعنوان راهکاری بهمنظور جلوگیری از تراکم آرماتور، کاهش میزان زیاد آرماتورهای عرضی در اتصالات تیر به ستون و افزایش ظرفیت برشی و شکلپذیری اعضا باشد.</strong>
کامپوزیتهای سیمانی الیافی توانمند (HPFRCC),سختشوندگی کرنش,ضریب طاقت خمشی,ضریب طاقت برشی
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2058.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2058_7c42bbf1fea4b7bac993cb1f71caaf89.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
بهکارگیری زباله زغال سنگ در ساخت بتن و بررسی مقاومت فشاری
43
53
FA
مرتضی
نقی پور
استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
m-naghi@nit.ac.i r
مهدی
تازیکه
کارشناسی ارشد مهندسی سازه، موسسه آموزش عالی طبری بابل
mehdi.tazikeh@gmail.com
باقر
حسینیان
استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
hoseinian.b@gmail.com
<strong>با توجه به منابع زیاد زباله زغال سنگ و اثرات مخرب آن بر محیط زیست و طبیعت ، ارائه راهکارهای مهندسی جهت بهره برداری از این زبالهها در ساخت بتن، میتواند اثر بسیار زیادی در استفاده از این زبالهها و به دنبال آن کاهش خطرات زیست محیطی ناشی از دپوی این زبالهها در طبیعت شود. در مقاله حاضر از زباله زغال سنگ جیگ و فلوتاسیون، که از اطراف کارخانه زغال شویی البرز مرکزی در شهرستان زیراب استان مازندران بدست آمده است، به عنوان جایگزین بخشی از سیمان و ریزدانه مصرفی جهت ساخت بتن با مقاومت های فشاری هدف 20 و31 مگاپاسکال استفاده شده است و سپس تاثیر درصدهای مختلف این جایگزینی بر خواص مقاومت فشاری بتن های حاصل مورد بررسی قرار میگیرد. براساس نتایج مقاومتهای فشاری بدست آمده، بهترین درصد جایگزینی ماسه مصرفی با ریزدانه زباله زغال سنگ جیگ ، 10% و بهترین درصد جایگزینی سیمان مصرفی با پودر زباله زغال سنگ جیگ و فلوتاسیون ، 5% برای نمونههای با سن 28 روزه حاصل شده است.</strong>
زباله زغال سنگ جیگ و فلوتاسیون,بتن,مقاومت فشاری
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2059.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2059_0c09fe5ffda6d3c297d92491865af1fb.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
استفاده از مدلهای مبتنی بر شبکه عصبی در تعیین ضریب نفوذ یون کلراید در بتن های سبک
55
63
FA
علی
دلنواز
استادیار و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و نقشه برداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
a.delnavaz@qiau.ac.ir
<strong>بتن سبک از جمله مواد جدیدی میباشد که در سالیان اخیر به خاطر مزایای عملی استفاده از آن، به عنوان یکی از مصالح سازهای مهم شناخته شده و تقاضا برای استفاده از آن در حال افزایش است. در این تحقیق اثر میکروسیلیس بر دوام بتن سبک و میزان نفوذپذیری آنها در مقابل یون کلرید بررسی شده است. به این منظور پارامترهای اساسی در طرح اختلاط بتن مانند نسبت آب به سیمان و همچنین درصد میکروسیلیس به عنوان پارامترهای اصلی تعیین گردیدهاند و اثر آن بر مقاومت فشاری، دوام و ضریب نفوذپذیری یون کلراید در بتن مورد بررسی قرار گرفته و در انتها یک مدل مبتنی بر شبکه عصبی برای تعیین ضریب نفوذ کلراید در بتن ارائه شده است.</strong>
بتن سبک,میکرو سیلیس,کلرید,ضریب نفوذپذیری
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2060.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2060_bc3d18ce3a16cdfe4b2cf8e1de9db701.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
تحلیل عددی و آزمایشگاهی تیرهای I- شکل سراسری پسکشیده (بدون پیوستگی) مقاومسازی شده با الیاف CFRP دارای اَبَر بتن خودتراکم
65
77
FA
محمد
مقصودی
دانشجوی دکتری سازه بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان
maghsoudi_mohammad@yahoo.com
علی اکبر
مقصودی
استاد بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان
maghsoudi.a.a@ uk.ac.ir
سعید
شجاعی
دانشیار بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان
<strong>پیشتنیدگی اعضای بتنی، بمنظور غلبه بر ضعف ذاتی کششی بتن و با هدف به کارگیری کل ظرفیت فشاری بتن و بهبود شرایط بهرهبرداری سازه معرفی شد. در چنین سازههایی، نیاز به بتنهای با مقاومت بالاتر نسبت به سازههای بتنآرمه، بدلیل افت کمتر نیروی پیشتنیدگی، تشخیص داده شده است. تحقیقات بسیار اندکی در مورد کاربرد </strong><strong>اَبَربتنهای</strong><strong> خودتراکم (مقاومت فشاری بیش از 80 مگاپاسکال)، در چنین اعضایی در اختیار است. در تحقیق حاضر روشهای مدلسازی عددی اجزا محدود، شامل فنر و فرمولبندی تماس در اعضای پسکشیده با کابل بدون پیوستگی، مورد بررسی قرار گرفت. سپس در مقیاس واقعی، تیر </strong><strong>I</strong><strong>- شکل پسکشیده، </strong><strong>دو دهانه با یک عدد کابل بدون پیوستگی و خروج از مرکزیت متغیر دارای اَبَربتن خودتراکم مقاومسازی شده با الیاف </strong><strong>CFRP</strong><strong> در دو ناحیه ممان منفی و مثبت، ساخته و در حین آزمایش بارگذاری، بکمک انواع حسگرهای نصب شده بر آن، پایش </strong><strong>شد. </strong><strong>مقایسه نتایج مدلسازی عددی به روش فرمولبندی تماس و پایش تیر مزبور برای الگوی ترکخوردگی و انواع شکلپذیریها (که در نواحی زلزله خیز حائز اهمیت است)، مورد ارزیابی قرار گرفته و این نتایج حاصل شد: </strong><strong>با استفاده از مدلسازی انجام شده و با مش بندی بهینه بدست آمده، آنالیز حساسیت نسبت به زاویه اتساع</strong><strong>انجام گرفت که زاویه اتساع 36 درجه بهترین تطابق را برای نتایج عددی و آزمایشگاهی تیر مزبور، بدست داد. علیرغم عدم پیوستگی تاندون در طول دو دهانه تیر مقاومسازی شده، الگوی ترکخوردگی آزمایشگاهی و عددی در مراحل مختلف بارگذاری تا مرحله تخریب عضو، از تطابق بسیار مطلوبی برخوردار است.</strong>
پایش,تیر سراسری پس کشیده,اَبَربتن خودتراکم,مقاومسازی,اجزاء محدود
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2061.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2061_ad53a9ba1d408591c0f4d499b06f6ea6.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
بررسی عملکرد لرزه ای قاب خمشی بتنی با مهاربند فلزی تحت زلزله های دور و نزدیک گسل
79
95
FA
ریحانه
اسکندری
مربی گروه مهندسی عمران، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
r.eskandari729@gmail.com
داود
وفائی ملامحمود
مربی گروه مهندسی عمران، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
dvafaie@gmail.com
حمید
شهرآبادی
مربی گروه مهندسی عمران، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
h.shahrabadi@cmu.ac.ir
<strong>در این تحقیق عملکرد لرزهای سیستم دوگانه قاب خمشی بتنی با دو نوع مهاربند همگرای ویژه و مهاربند کمانش ناپذیر تحت زلزلههای حوزه دور و نزدیک گسل مورد مطالعه قرار گفته است. برای این منظور قابهای 4، 8، 12 و 16 طبقه برای منطقه با خطر لرزهخیزی خیلی شدید بر اساس روش آئیننامهای طراحی شده و تحت تحلیل های غیرخطی قرارگرفتند. </strong><strong>جهت در نظر گرفتن خصوصیات مختلف زلزلههای نزدیک گسل، 10 رکورد با خصوصیت رو به پارگی گسل و 10 رکورد باخصوصیت حرکت پرتابی انتخاب و نتایج با مشاهدات حاصل از 10 رکورد حوزه دور مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که روش طراحی بکار گرفته شده مناسب بوده و هر دو سیستم خمشی مهاربندی عملکرد قابل قبولی داشتند. برای هر دو سیستم دوگانه زلزلههای حوزه نزدیک، بخصوص با خصوصیت رو به پارگی گسل، خطرناکتر بوده و برخی از رکوردهای این حوزه تغییرمکانهای نسبتاً شدیدی در سازهها ایجاد میکردند. با توجه به میانگین نتایج، برای قاب کوتاه مرتبه سیستم خمشی با مهاربندی همگرای ویژه عملکرد نسبتاً بهتری داشت، در حالیکه برای قابهای متوسط و بلند مرتبه عملکرد مطلوبتر مربوط به سیستم خمشی با مهاربندی کمانش ناپذیر بود.</strong>
سیستم دوگانه,قاب خمشی بتنی,مهاربند فلزی,زلزله های حوزه دور و نزدیک گسل
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2064.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2064_47354847763438f93a4f360f3e0b253a.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
مطالعه تئوریک و آزمایشگاهی اثر طول دفن شدگی شمع بر رفتار اتصال شمع فلزی H شکل به کوله بتنی پلهای یکپارچه تحت بار جانبی
97
110
FA
سید سعید
میررضائی
دانشجوی دکتری سازه دانشکدة عمران دانشگاه تبریز
مجید
برقیان
دانشیار گروه سازه دانشکدة عمران دانشگاه تبریز
barghian@tabrizu.ac.ir
حسین
غفارزاده
دانشیار گروه سازه دانشکدة عمران دانشگاه تبریز
ghaffar@tabrizu.ac.ir
مسعود
فرزام
استادیار گروه سازه دانشکدة عمران دانشگاه تبریز
mafarzam@tabrizu.ac.ir
<strong>پلهای یکپارچه پلهای بدون درزی هستند که دارای شالوده انعطافپذیر با یک ردیف شمع فلزی میباشند. از مهمترین عوامل در تعیین حداکثر طول پل یکپارچه، ظرفیت حرکت جانبی شمعها در برابر بارهای جانبی ناشی از تغییرات دمایی و نظایر آن میباشد. با افزایش ظرفیت حرکت جانبی شمعها، میتوان پلهای طویلتری را ساخت. نحوه اتصال شمع به کوله در ظرفیت حرکت جانبی شمع مؤثر میباشد. میزان طول دفنشدگی شمع در داخل کوله، نقش مهمی در مقاومت اتصال دارد. در این مقاله رابطهای جهت یافتن طول گیرایی شمع در داخل کوله بر اساس مقاومت خمشی شمع ارائه شدهاست. برای ارزیابی کارآیی این روش، دو نمونه آزمایشگاهی با طولهای دفنشدگی مختلف ساخته شدند. نتایج حاصله از بارگذاری جانبی شمع</strong><strong></strong><strong>ها به همراه مطالعه عددی نشان داد که با افزایش طول دفن شدگی از مقدار کمتر به مقدار بیشتر از رابطه پیشنهادی، ظرفیت خمشی اتصال را تا دو برابر افزایش داد</strong><strong>.</strong>
پلهای یکپارچه,ظرفیت حرکت جانبی شمع,اتصال شمع فلزی به کوله بتن آرمه,مقاومت خمشی شمع فلزی,طول دفن شدگی شمع
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2162.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2162_51c5193445d88231164bb5fed7557097.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
بررسی کاربرد الیاف فلزی تولید داخل در بتنهای ویژه الیاف فلزی و تأثیر آن بر پارامترهای نفوذپذیری و مقاومت فشاری بتن
111
121
FA
احمدرضا
گلستان
کارشناس ارشد مهندسی زلزله دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر
علیرضا
حاجیانی بوشهریان
عضو هیئت علمی گروه عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد سلامی شیراز
ahajiani@gmail.com
<strong> </strong><strong>الیاف</strong><strong>فلزی دارای</strong><strong>مدول</strong><strong>الاستیسیته</strong><strong>و</strong><strong>کرنش</strong><strong>شکست</strong><strong>بالایی</strong><strong>بوده</strong><strong>که</strong><strong>با</strong><strong>توجه</strong><strong>به</strong><strong>قابلیت</strong><strong>شکل</strong><strong>پذیری</strong><strong>مناسب</strong><strong>و</strong><strong>مقاومت</strong><strong>کششی</strong><strong>بالا</strong><strong>از</strong><strong>مناسبترین</strong><strong>و</strong><strong>اقتصادیترین نوع</strong><strong>الیاف</strong><strong>به</strong><strong>حساب</strong><strong>میآید. همچنین نفوذ</strong><strong>مواد</strong><strong>به</strong><strong>شکل</strong><strong>سیال</strong><strong>به داخل</strong><strong>بتن</strong><strong>سخت</strong><strong>شده</strong><strong>اثر</strong><strong>نامطلوبی</strong><strong>بر</strong><strong>دوام</strong><strong>بتن</strong><strong>خواهد</strong><strong>داشت.</strong><strong>مقدار</strong><strong>نفوذ،</strong><strong>بستگی</strong><strong>به</strong><strong>میزان</strong><strong>نفوذپذیری</strong><strong>بتن</strong><strong>سخت</strong><strong>شده</strong><strong>دارد. اصولاً در اجرای مخازن و سدهای بتنی، پارامتر مقاومت و نفوذپذیری بتن در مقابل آب، بسیار مهم میباشد و استفاده از بتنهای خاص در اینگونه پروژهها رایج میباشد. لذا در این پژوهش سعی شده است که رفتار بتنهای الیاف فلزی در برابر نفوذپذیری آب در بتن و مقاومت فشاری آن را با تغییر در درصدهای الیاف فلزی و مقدار مصالح درشتدانه، بررسی نموده و در نهایت، طرح اختلاط مناسبی ارائه گردد. برای این منظور، 4 طرح اختلاط بر مبنای مقاومت فشاری 40 مگاپاسکال و 42/0 = </strong><strong>W/C</strong><strong> و بزرگترین درشتدانهی مصالح سنگی که به ترتیب 19، 5/12، 5/9 و 75/4 میلیمتر بودند، طراحی شدند و سپس جهت بهبود خواص بتن، درصد توصیه شدهای از میکروسیلیس و فوق روانکننده اضافه گردید. هر طرح اختلاط نیز شامل الیاف فلزی با درصدهای حجمی صفر و 3/0، 6/0، 9/0 و 2/1 از حجم بتن میباشد. در ادامه مقاومت فشاری آزمونههای مکعبی شاهد و الیافی در سنین مورد نظر 7 و 28 روزه توسط دستگاه بتنشکن تعیین و ثبت شد. همچنین آزمونههای استوانهای شاهد و الیافی نیز در سن 28 روزه توسط دستگاه تست نفوذپذیری، آزمایش گردیدند. نتایج آزمایشها حاکی از آن بودند که کاربرد الیاف فلزی در درصدهای پایین (3/0 و 6/0)، تأثیر چندانی بر مقاومت فشاری نمونهها ندارد، اما در درصدهای بالای الیاف فلزی (9/0 و 2/1)، مقاومت فشاری نمونهها نیز افزایش مییابد. همچنین در تمامی موارد نفوذپذیری بتن الیاف فلزی در مقایسه با بتن معمولی کمتر است، بطوریکه در اکثر طرح اختلاطها با افزایش درصد الیاف فلزی، و کاهش اندازه سنگدانهی شن، ضریب نفوذپذیری کاهش مییابد. در نهایت با توجه به بررسی نتایج، بتن الیاف فلزی با بزرگترین </strong><strong> </strong><strong>سنگدانهی شنی 5/9 میلیمتر و درصد الیاف 2/1، به عنوان برترین طرح اختلاط معرفی شد.</strong>
مقاومت فشاری,نفوذپذیری,الیاف فولادی,میکروسیلیس,فوق روانکننده
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2229.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2229_f4be727ed945c82184316929ba334b34.pdf
دانشگاه گیلان
تحقیقات بتن
2008-4242
9
2
2017
01
20
بررسی کیفیت بتن سیمان سفید تهیه شده با پساب بهداشتی تصفیه خانه فاضلاب (مطالعه موردی: شرکت سیمان سفید نی ریز)
123
130
FA
الهام
اسراری
دانشیار، گروه فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور
e_asrari@pnu.ac.ir
فیروز
شجاع پور
کارشناس ارشد، گروه محیط زیست، واحد استهبان، دانشگاه آزاد اسلامی
<strong>پساب حاصل ازتصفیه فاضلاب واستفاده مجدد از آن، به عنوان یکی ازمسائل مهم در طرح های جمع آوری وتصفیه فاضلاب صنعتی میباشد. در این تحقیق از فاضلاب شهری حاصل از حوضچه های ته نشینی اول، حوضچه ته نشینی دوم، فیلتر شنی و حوضچه خروجی نهایی بعد از تصفیه(به عنوان آب اختلاط بتن) در تهیه قالب های منشوری116*40*40 استفاده گردید. سپس مقاومت خمشی وفشاری 3، 7 و28 روزه نمونه ها با بتن تهیه شده ازآب آشامیدنی مقایسه گردید. درتمام آزمایش ها طرح اختلاط بتن یکسان است و تنها کیفیت آب اختلاط متغیر است. نتایج نشان می دهد که اثر ناخالصی های پساب درمقاومت خمشی و فشاری 7 و 28 روزه محسوس است .در صورتی که ناخالصی های پساب روی مقاومت خمشی 3 روزه تاثیر چندانی ندارد. مقاومتهای اندازه گیری شده، بالاتر از بتن تهیه شده با آب آشامیدنی است. با توجه به نتایج ، استفاده از پساب تصفیه شده صنایع برای تهیه بتن سیمان سفید توصیه می گردد.</strong>
بتن,پساب تصفیه شده,سیمان سفید,مقاومت فشاری,مقاومت خمشی
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2230.html
https://jcr.guilan.ac.ir/article_2230_8d15b252bf09e0d965c6552fc512ca1f.pdf